ایران و کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی؛ هدف از بازی رسانه‌ای جدید چیست؟

نماینده‌ی ایالات‌متحده در سازمان منع تسلیحات شیمیایی، هفته گذشته مدعی شد ایران از گزارش همه‌ی فعالیت‌های خود در تولید و انبار مواد شیمیایی خودداری کرده است. پیش‌ازاین، برخی رسانه‌ها از تلاش ایالات‌متحده جهت اتهام زنی در این حوزه خبر داده بودند.

ایران و کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی؛ هدف از بازی رسانه‌ای جدید چیست؟

📝نماینده‌ی ایالات‌متحده در سازمان منع تسلیحات شیمیایی، هفته گذشته مدعی شد ایران از گزارش همه‌ی فعالیت‌های خود در تولید و انبار مواد شیمیایی خودداری کرده است.

پیش‌ازاین، برخی رسانه‌ها از تلاش ایالات‌متحده جهت اتهام زنی در این حوزه خبر داده بودند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

📌کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی، یک معاهده‌ی کنترل تسلیحات است که به‌منظور جلوگیری از تولید، توسعه، ذخیره و استفاده از این نوع تسلیحات در سال 1993 به امضای تعدادی از کشورها رسید. جمهوری اسلامی ایران در همان سال کنوانسیون مزبور را امضا کرده و پیش از اجرایی شدن، آن را به تصویب رسانده است.

📌ایران ازجمله بزرگ‌ترین قربانیان سلاح‌های شیمیایی در طول تاریخ بوده و در دوران جنگ تحمیلی، بخش زیادی از مردم شهرهای غربی و جنوب غربی ایران به‌وسیله‌ی تسلیحات شیمیایی‌ای که از طرف کشورهای غربی در اختیار صدام قرار داده شده بود، به شهادت رسیدهاند.

⭕️ بااین‌حال، اهداف عمده‌ی زیر را می‌توان برای اتهام‌زنی جدید آمریکا علیه ایران متصور بود:

1- زمینه‌سازی برای اجماع علیه ایران و اعمال تحریم در حوزه‌های جدید: این راهبرد از دو روش «وضع تحریم جدید» و «اضافه نمودن اشخاص و نهادهای ایرانی به فهرست‌های تحریمی با بهانه‌های جدید» دنبال می‌شود.

2- مانع‌تراشی در راستای همکاری‌های ایران و اروپا برای حفظ برجام: در تحلیل این هدف، باید در نظر داشت که اروپا در حوزه‌هایی غیر از هسته‌ای، به‌راحتی با هرگونه اعمال فشار بر ایران همراه خواهد شد.

3- مجاب کردن سازمان منع تسلیحات شیمیایی جهت درخواست بازرسی‌های جدید: در این سناریو، سازمان درخواست بازرسی از برخی مجموعه‌های نظامی و حساس ایران را مطرح می‌کند که با مخالفت ایران، زمینه برای ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل و اعمال فشار بیشتر فراهم می‌شود.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه