سفر دوره‌ای بن سلمان؛ اهداف و نتایج

سفر دوره‌ای محمدبن سلمان ولیعهد سعودی به کشورهای امارات، بحرین، مصر، تونس و... با گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مختلفی پیرامون اهداف اساسی و نتایج این سفر همراه بوده است

سفر دوره‌ای بن سلمان؛ اهداف و نتایج

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سفر دوره‌ای محمدبن سلمان ولیعهد سعودی به کشورهای امارات، بحرین، مصر، تونس و… با گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مختلفی پیرامون اهداف اساسی و نتایج این سفر همراه بوده است:

🔹اهداف

🔸حاکم کردن فضای جدید رسانه‌ای درباره عربستان و شخص محمدبن سلمان، القای برخورداری این کشور از امنیت و ثبات سیاسی و آرامش و اطمینان ولیعهد از آینده سیاسی خود در عربستان از جمله مواردی است که برخی تحلیگران به عنوان اهداف کلیدی این سفر برشمرده‌اند.

🔸تبعات ناشی از قتل جمال خاشقچی و نقش پررنگ محمدبن سلمان در این حادثه و در کنار فجایع انسانی جنگ یمن، باور انزوای عربستان در افکار عمومی و محافل سیاسی دنیا را بیش از هر زمان دیگری تقویت ‌کرده است. به نظر می‌رسد تلاش بن سلمان در شکست و ابطال این باور، یکی دیگر از اهداف سفر دوره‌ای وی باشد.

🔸هجمه سنگین سیاسی- رسانه‌ای اخیر به عربستان، سبب شد تا قطر زخم خورده از بن سلمان، فرصت را برای تلافی اقدامات وی، تحکیم انزوای عربستان و پررنگ نمودن جایگاه و نقش خود فراهم یافته و فعال شود. انتخاب کشوری همچون تونس با گرایش اخوانی و احتمال دیدار با سران ترکیه در آرژانتین که روابط نزدیکی با قطر دارند، می تواند حامل این پیام باشد که عربستان نه تنها منزوی نشده بلکه در میان متحدین و همفکران قطر هم از اهمیت و جایگاه لازم برخوردار است.

🔸فراهم آوردن زمینه عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی و به تبع آن، تحقق”معامله قرن” ترامپ نیز نکته دیگری است که برخی تحلیلگران به عنوان هدف اساسی این سفر بدان اشاره دارند.

🔹نتایج

🔸در حال حاضر سخن گفتن از موفقیت یا شکست این سفر در عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی اندکی عجولانه بنظر می‌رسد، اما واکنش روزنامه نگاران، اتحادیه‌ها و افکار عمومی به این سفر به ویژه در مصر و تونس، نه تنها فضا را به نفع عربستان و به طور خاص شخص محمدبن سلمان تلطیف نکرد، بلکه باعث تشدید اوضاع، تقویت باور نفرت عمومی و تضعیف قدرت نرم عربستان در کشورهای عربی شده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه