پرونده خاشقچی؛ پوتین، مرد متفاوت اجلاس گروه بیست

در مواجهه با عربستان، باید پوتین را مرد متفاوت روز نخست اجلاس سران کشورهای عضو گروه بیست دانست. در حالی که موضع عمده‌ی بازیگران مطرح در این نشست نسبت به محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان، گرم نبود، این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود که بدون اهمیت دادن به ماجرای قتل جمال خاشقچی، رفتاری گرم با بن سلمان داشت.

پرونده خاشقچی؛ پوتین، مرد متفاوت اجلاس گروه بیست

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻در مواجهه با عربستان، باید پوتین را مرد متفاوت روز نخست اجلاس سران کشورهای عضو گروه بیست دانست. در حالی که موضع عمده‌ی بازیگران مطرح در این نشست نسبت به محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان، گرم نبود، این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود که بدون اهمیت دادن به ماجرای قتل جمال خاشقچی، رفتاری گرم با بن سلمان داشت. اما چرا پوتین در شرایطی که می‌دانست نحوه مواجهه با بن سلمان، به یک مساله‌ی مورد حساسیت رسانه‌ها تبدیل شده، این‌گونه با او برخورد کرد؟ دو نکته اصلی در این خصوص را می‌توان این‌گونه تشریح کرد؛

🔸تلقی روسیه از رفتار ترکیه با عربستان بر سر قتل خاشقچی، این است که آنکارا در پی بازی با این پرونده بوده و درصدد تضعیف عربستان می‌باشد. از نظر مسکو، چنین تلاشی از سوی اردوغان در نهایت منجر به قدرت‌یابی بیشتر ترکیه می‌شود که امر مطلوبی نیست. در واقع، روابط روسیه با ترکیه هرقدر هم که خوب باشد، باز هم ترکیه یک کشور عضو ناتو است که از قضا اهل چرخش‌های متعدد در سیاست خارجی است. لذا روسیه، وجود نوعی توازن در منطقه را بر برتری‌جویی‌های آنکارا ترجیح می‌دهد.

🔸روسیه در حالی تلاش می‌کند در میانه‌ی بحران ناشی از قتل خاشقچی و منزوی‌شدن نسبی عربستان، خود را به ریاض نزدیک‌تر سازد که به خوبی می‌داند این نزدیکی، دستاوردهای اقتصادی معناداری برایش خواهد داشت. این‌که در همین نشست گروه بیست و در حالی که بن سلمان جایگاه سابق را دارا نیست، وزیر انرژی روسیه درصدد دیدار با همتای سعودی‌اش است، معنای مشخصی دارد. رفتار کنونی مسکو برای مقامات ریاض، این تصور ذهنی را ایجاد خواهد کرد که روسیه در روزهای سخت، کنار عربستان ماند. طبیعی است که در سیاست خارجی پُردلار عربستان، این همراهی، پاسخی درخور خواهد داشت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه