سردی روابط رباط – ریاض؛ نشانه‌ها و ابعاد

روابط مغرب - عربستان از دو سال قبل گرفتار بحرانی مزمن و خاموش بود، اما این بحران به ناگاه علنی شد و یکی از باثبات ترین روابط عربی در طول 6 دهه گذشته را بیش از پیش متلاطم ساخت.

سردی روابط رباط – ریاض؛ نشانه‌ها و ابعاد

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻روابط مغرب – عربستان از دو سال قبل گرفتار بحرانی مزمن و خاموش بود، اما این بحران به ناگاه علنی شد و یکی از باثبات ترین روابط عربی در طول 6 دهه گذشته را بیش از پیش متلاطم ساخت. پادشاه مغرب در آوریل سال 2016 و در اجلاس ریاض، از عزم این کشور برای تنوع بخشی به شرکای خود، آزادی و استقلال مغرب در اتخاذ تصمیمات مختلف در عرصه بین المللی و عدم تبعیت از فشارها و خواسته‌های دیگران سخن گفت. به نظر می‌رسد که بحران کنونی در روابط دو کشور مغرب و عربستان، ما حصل و نتیجه عواملی متعددی است. برخی عوامل و نشانه‌های این واگرایی در ادامه می‌آید؛

🔸اعلام بی‌‌طرفی سازنده مغرب در بحران خلیج فارس، تصمیم به ارسال کمک‌های غذایی فوری به قطر در شروع بحران و ارائه پیشنهاد میانجیگری میان طرفین (عربستان-قطر).

🔸عدم وفاداری عربستان به تعهد خود مبنی بر ارائه کمک مالی به مغرب به میزان 1،25 میلیارد دلار در زمان شکل‌گیری تحولات عربی.

🔸رد شدن میانجیگری محمد ششم پادشاه مغرب از سوی عربستان در قضایای مربوط به بازداشت سعد حریری نخست وزیر لبنان و ولید بن طلال در عربستان.

🔸رأی منفی و مخالفت علنی عربستان با میزبانی مغرب در جام جهانی 2026 فوتبال.

🔸تصمیم پادشاه عربستان به لغو سفر تفریحی و سالانه خود به منطقه طنجه در مغرب که به یک سنت تبدیل شده بود.

🔸خروج تدریجی مغرب از ائتلاف عربی به رهبری عربستان در جنگ یمن.

🔸عدم تأیید استوارنامه سفیر مغرب (مصطفی المنصوری) توسط پادشاه عربستان به رغم گذشت 6ماه از تعیین وی به عنوان سکاندار سفارت مغرب در عربستان.

🔸درخواست مغرب برای به تعویق افتادن نشست کمیته عالی مشترک مغرب – عربستان.

🔸مسیر و موضع متفاوت مغرب نسبت به دیگر کشورهای عربی در پرونده جمال خاشقچی و عدم همدردی با عربستان.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه