اذعان اندیشکده آمریکایی به مشکلات روزافزون ارتش این کشور

اندیشکده آمریکایی بنیاد «هریتیج» در گزارشی با بررسی ابعاد مختلف قدرت نظامی این کشور نوشت: توان نظامی آمریکا «محدود» است و نیروهای نظامی این کشور به زودی در به انجام رساندن عملیات های محوله با مشکل روبه رو خواهند شد.

این اندیشکده آمریکایی در پنجمین ارزیابی خود از قدرت نیروهای مسلح آمریکا تحت عنوان « شاخص قدرت نظامی آمریکا در سال 2019» آورده است: اندازه اجزای فعال ارتش آمریکا دو سوم آن چیزی است که باید باشد، تجهیزات عملیاتی آن از حد موردنیاز «قدیمی» تر بوده و سطح آمادگی ارتش این کشور نیز «مشکل ساز» است. 
بنیاد هریتیج در ادامه با «محدود» ارزیابی کردن توان کلی ارتش آمریکا نوشت: ارتش آمریکا به تلاش ها برای بازسازی منابع انسانی خود و نوسازی برخی از واحدها با هدف بالابردن آمادگی های نظامی ادامه می دهد تا دستکم نیمی از نیروهای خود را در سطوح قابل قبول آمادگی نگه دارد. 
در ادامه این گزارش توان نیروی دریایی آمریکا نیز «محدود» ارزیابی شده و آمده است: امتیاز کلی نیروی دریایی آمریکا در این شاخص مشابه شاخص سال 2018 است. 
تصمیم نیروی دریایی آمریکا در به تعویق انداختن تعمیرات کشتی ها در دریا ؛ بر توان این نیرو اثرگذاشته و این نیرو قابلیت چندانی در برآورده کردن نیازها در زمان جنگ ندارد. 
بنیاد هریتیج در مورد توان محدود نیروی هوایی آمریکا نیز می نویسد: امتیاز نیروی هوایی آمریکا در چند سال گذشته به دلیل کاهش «ظرفیت» و آمادگی «ضعیف»، کاهش یافته است. کمبود خلبان و پایین بودن مدت زمان پروازی توان نیروی هوایی را در تامین قدرت موردنیاز در زمان جنگ تقلیل داده است. 
در این گزارش همچنین ضمن «ضعیف» ارزیابی کردن قابلیت های تفنگنداران دریایی آمریکا آمده است : تفنگداران دریایی آمریکا همچنان با چالش هایی در حوزه آمادگی روبه رو است که از ترکیبی از سرعت عملیاتی بالا و اثرات پابرجای تاخیرهای تدارکاتی نشات می گیرند. 
تفنگداران دریایی آمریکا از نوسازی سکوهای پرواز خود به عنوان تنها ابزار موثر در بالابردن آمادگی این سرویس نام می برند. 
بنیاد هریتیج در گزارش خود درباره قابلیت های هسته ای واشنگتن نیز می نویسد: اگر آمریکا به تعهد خود در مورد نوسازی و اختصاص بودجه موردنیاز پایبند بماند، امکان ارتقای قابلیت های هسته ای آمریکا به مرحله «قدرتمند» وجود دارد.
اگرچه پایبندی هردوحزب دمکرات و جمهوریخواه به تداوم پیشرفت در زمینه نوسازی نیروهای هسته ای آمریکا و نگهداری از کلاهک ها انجامیده اما این برنامه ها نیز چون به امور زیربنایی ، نظام آزمایشی و نیرو انسانی بستگی دارد، در معرض خطر احتمال عدم قطعیت های مالی در آینده است. 
در ادامه این گزارش آمده است: به طور کلی، اوضاع نظامی آمریکا «محدود» ارزیابی می شود. بنابر نتیجه گیری گزارش شاخص قدرت نظامی آمریکا در سال 2019، نیروی نظامی کنونی در این کشور می تواند از پس یک درگیری منطقه ای عمده برآید اما آمادگی لازم برای مدیریت دو درگیری همزمان را ندارد. 
سرویس های نظامی آمریکا آمادگی برای عملیات های کنونی را با اختصاص دادن منابع مالی به نیروهای اعزامی یا در شرف اعزام به قیمت قربانی کردن توان لازم برای آماده نگه داشتن نیروهای اعزام نشده، به تاخیر انداختن، کاهش، طولانی کردن یا لغو برنامه های نوسازی و کاهش اندازه و تعداد واحدهای نظامی، در اولویت قرار داده اند. 
هرچند کنگره و دولت جدید آمریکا با توافق دوحزب در مورد بودجه 2018 گام هایی در راستای ایجاد ثبات در تامین مالی 2018 و 2019 برداشتند اما هنوز فکری به حال قانون کنترل بودجه نشده است که هزینه های دفاعی را محدود می کند و در صورتی که اقدام قانونی لازم در این باره اتخاذ نشود، اثرات مخرب آن در سال 2020 آشکار خواهند شد. 
این اندیشکده آمریکایی در پایان گزارش جامع خود در مورد قدرت نظامی آمریکا این طور نتیجه گیری کرد: که بدون ارتقای نوسازی،ظرفیت و آمادگی، نیروهای نظامی این کشور در به اجرا رساندن ماموریت هایی که به آن ها واگذار می شود، با مشکلاتی روبه رو خواهند شد. 
به گزارش ایرنا ؛ اذعان اندیشکده آمریکایی به محدویت ها و ضعف ها در ارتش آمریکا درحالی مطرح می شود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیر خود در جمع نیروهای دریایی آمریکا مدعی شد که ارتش این کشور نیرویی جدید و باشکوه است .
تارنمای هیل در این باره نوشت : حقیقت این است که ارتش آمریکا با شماری از چالش ها از تلاش های مستمر برای بازیابی آمادگی خود پس از سال ها ناکارآمدی بودجه در واشنگتن تا اجرای دستورهای ترامپ از جمله تشکیل ارتش فضایی، مواجه است.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال دیدگاه