عربستان و قطر؛ نشانه‌های پایان بحران؟

طرح عربستان و سه متحدش برای فشار بر قطر جهت همسوسازی آن با خود، با گذشت حدود یک سال‌ونیم، به اهداف خود نرسید. حالا پادشاه عربستان به صورت رسمی از امیر قطر برای حضور در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که 18 آذرماه در الدمام عربستان برگزار خواهد شد، دعوت کرده است.

عربستان و قطر؛ نشانه‌های پایان بحران؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻طرح عربستان و سه متحدش برای فشار بر قطر جهت همسوسازی آن با خود، با گذشت حدود یک سال‌ونیم، به اهداف خود نرسید. حالا پادشاه عربستان به صورت رسمی از امیر قطر برای حضور در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که 18 آذرماه در الدمام عربستان برگزار خواهد شد، دعوت کرده است. در خصوص این دعوت و بحران موجود در روابط این دو کشور، دو نکته قابل ذکر است؛

🔸عربستان در تحدید روابطش با قطر و اعمال فشار بر آن تا جایی پیش رفت که احتمال اخراج قطر از شورای همکاری خلیج فارس هم می‌رفت و حتی به این مساله از سوی برخی تحلیل‌گران سعودی اشاره هم شد. اما اکنون ریاض به صورت رسمی از امیر قطر دعوت کرده است تا در این نشست شرکت کند. اگرچه این دعوت، وظیفه رسمی عربستان در چارچوب وظایف میزبان است اما به هر حال با توجه به رفتارهای پیشین ریاض، این دعوت را باید نشانه‌ای از شکست تلاش‌های عربستان در مواجهه با قطر دانست.

🔸عربستان میزبان نشست خواهد بود. اگر حضور حتمی امیر قطر در الدمام را فرض بگیریم، نحوه استقبال از او محل بحث خواهد بود. طبیعی است که عربستان ناچار است تا ضوابط پروتکلی را در میزبانی از امیر قطر رعایت کند. هرگونه عدول از این ضوابط، به معنای عدم علاقه عربستان به بهبود روابط با قطر است و هرگونه استقبال و رفتاری گرم‌تر از پروتکل، معنای تلاش ریاض برای بهبود روابط را دارد. لذا رفتار عربستان با امیر قطر را باید زیر ذره‌بین داشت.

✔️ آمریکا راغب به پایان بحران است. از سوی دیگر عربستان نیز تحت برخی مسائل از جمله پیامدهای قتل خاشقچی، تحت فشار سیاسی و رسانه‌ای محور ترکیه-قطر و بسیاری از رسانه‌های غربی است. تمجید چندی قبل بن‌سلمان از اقتصاد قطر – که عربستان در پی زمین‌زدن آن بود- هم نشانه‌ای معنادار است. همه‌ی این موارد به ما می‌گوید وضعیت تغییر کرده است. اما دستگاه تحلیلی و محاسباتی عربستان هم همیشه طبق پیش‌بینی‌ها عمل نمی‌کند. با این وجود، حداقل می‌توان گفت عربستان علاقه‌ای به ادامه بحران ندارد، ولو مدیریت صحنه پایانی این بحران طبق تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها جلو نرود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه