گفتگوهای یمنی – یمنی؛ کُند اما رو به جلو

آغاز گفتگوهای یمنی- یمنی در سوئد با حضور نماینده سازمان ملل و پیشرفت‌ اولیه در بحث تبادل اسرا و انتقال مجروحین، امیدواری‌هایی را برای شکل گیری توافقات بعدی در زمینه آتش‌بس، فعال شدن فرودگاه‌ها و بنادر و تن دادن به راه‌حل سیاسی با هدف استقرار دولت افزایش داده است.

گفتگوهای یمنی – یمنی؛ کُند اما رو به جلو

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸آغاز گفتگوهای یمنی- یمنی در سوئد با حضور نماینده سازمان ملل و پیشرفت‌ اولیه در بحث تبادل اسرا و انتقال مجروحین، امیدواری‌هایی را برای شکل گیری توافقات بعدی در زمینه آتش‌بس، فعال شدن فرودگاه‌ها و بنادر و تن دادن به راه‌حل سیاسی با هدف استقرار دولت افزایش داده است. اما برغم دیدار و هم‌نشینی دو طرف مذاکره بر سر میز غذا و در خارج از جلسه مذاکره، گفتگوها تا کنون به صورت غیرمستقیم و با وساطت نماینده سازمان ملل انجام شده است.

🔸خلع سلاح انصارالله قبل از هرگونه راه‌حل سیاسی و در حالی که کشور یمن جولان‌گاه هزاران نیروی متجاوز و مزدور خارجی است؛ درخواست کنترل و نظارت دولت مستعفی بر فعالیت فرودگاه صنعا؛ خروج انصارالله از بندر حدیده و واگذاری مدیریت آن به رئیس جمهور مستعفی و نادیده گرفتن پیشنهادات منطقی‌تر هیئت انصارالله در این زمینه، بیش از آن‌که نشست استکهلم را به جلسه گفتگو شبیه کرده باشد، رنگ و بوی باج خواهی به آن بخشیده است. به نظر می‌رسد که هیئت منتسب به رئیس جمهور مستعفی و ائتلاف سعودی – اماراتی، به جای اینکه حضور انصارالله در این نشست را در راستای تلاش برای نیل به راه‌حلی دیپلماتیک و برون رفت از درگیری نظامی و فجایع ناشی از آن برای مردم یمن تحلیل و تفسیر نمایند، آن را نشانه ضعف و وادادگی انصارالله قلمداد کرده و سعی بر تحمیل شرایط یکسویه خود در گفتگوها دارند.

🔸بدیهیست که با شرایط حاکم بر نشست و تبدیل آن به جلسه مشاوره به جای گفتگو و همچنین فشارهای پشت پرده بازیگران حاضر در تحولات میدانی یمن و غایب در مذاکرات، نمی‌توان خروجی نشست استکهلم را چندان امید بخش دانست و یا اگر توافقاتی نیم بند نیز حاصل شود، چندان به اجرای آن امیدوار بود. با این وجود، این نشست می‌تواند زمینه را برای نشست‌های جدی‌تر آینده فراهم سازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه