چند نکته در باب پیروزی فلسطین و حماس در سازمان ملل

چند روز قبل، سازمان ملل به صحنه‌ای برای طرح دوباره مساله‌ی فلسطین تبدیل شد. در واقع دو رویکرد ایجابی و سلبی نسبت به فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل به نمایش گذاشته شد؛

چند نکته در باب پیروزی فلسطین و حماس در سازمان ملل

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻چند روز قبل، سازمان ملل به صحنه‌ای برای طرح دوباره مساله‌ی فلسطین تبدیل شد. در واقع دو رویکرد ایجابی و سلبی نسبت به فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل به نمایش گذاشته شد؛

🔸رویکرد سلبی: «نیکی هیلی» نماینده آمریکا هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد که با محکوم کردن مقاومت مردم فلسطین و متهم کردن حماس به تروریسم، به دنبال تشدید فشار بر فلسطینی‌ها بود. این تلاش با ابتکارعمل بولیوی و مشارکت فعال ایران و برخی کشورهای دیگر، به شکستی معنادار برای آمریکا و اسرائیل تبدیل شد تا هیلی خاطره‌ی خوشی از آخرین روزهای حضورش در سازمان ملل نداشته باشد.

🔸رویکرد ایجابی: در روز شکست آمریکا، ایرلند پیش‌نویس قطعنامه دیگری را ارائه کرد که در آن بر لزوم پایان اشغالگری و شهرک‌سازی توسط صهیونیست‌ها تأکید شده بود. این رویکرد حامیانه از فلسطین، با رای قاطع اعضا و مخالفت تنها 5 عضو از جمله آمریکا و اسرائیل روبرو شد.

🔻در خصوص این همآوردی، چند نکته قابل ذکر است؛

🔸از جمله پیامدهای بحران‌های منطقه‌ای در سوریه، عراق و یمن این بود که مساله‌ی اساسی و راهبردی فلسطین برای چندین سال به حاشیه رفت. با رویکردهای خاص ترامپ از یک‌سو و کاهش بحران‌های منطقه‌ای از سوی دیگر، به نظر می‌رسد جایگاه فلسطین در میان بازیگران مختلف، ارتقاء یافته است.

🔸عربستان اگرچه دلِ خوشی از حماس نداشته و بارها آن را آماج حملات لفظی و سیاسی خود قرار داده است، اما با تروریستی معرفی‌کردن آن از سوی آمریکا، همراه نشد. این یعنی عربستان هم‌چنان از هزینه‌‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بیمناک است.

🔸اگرچه 87 عضو، حماس را تروریستی ندانستند اما 57 عضو آن را این‌گونه می‌دانند. با وجود شکست آمریکا در این همآورد، اما عدد 57 را باید جدی گرفت. قطعا بخشی از این اعضا، تحت فشارهای آمریکا و اسرائیل بوده‌اند.

🔸اسماعیل هنیه، چند روز پیش از نشست مجمع عمومی، با دکتر ظریف و برخی مقامات سیاسی دیگر کشورها گفتگو کرده و از آن‌ها خواست تا با این رویکرد آمریکا مخالفت کنند. ظریف نیز تلاش قاطع ایران با مخالفت با این رویکرد را وعده داد. سخنرانی نماینده ایران در سازمان ملل، در همین راستا بود که امری ستودنی است اگرچه اقدامات رسانه‌ای درخوری پیرامون آن انجام نشد.

🔸گفتمان حداقلی فلسطین 1948 اگرچه از منظر محور مقاومت مردود است اما از آن‌جا که متکی به قطعنامه‌های سازمان ملل است، مورد اقبال برخی بازیگران غربی قرار گرفته است. با وجود تهدیدهای ناشی از توسعه‌ی این گفتمان، می‌توان به فرصت‌های آن اندیشید. ایرلند در این چارچوب عمل کرد و همراهی قاطع اعضاء را در حمایت از فلسطین کسب کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه