عربستان و محاسبات غلط

رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در جمع خانواده‌های شهدای مدافع حرم فرمودند: «این جنایتی که آل‌سعود برای اشغالگری یمن انجام می‌دهد، به ضرر خودش تمام می‌شود؛ نزدیک چهار سال است که این‌ها در یمن جنایت می‌کنند؛ تصور می‌کردند در چند روز یا چند هفته مسلط بشوند، اما هرچه جلوتر بروند سقوطشان سخت‌تر و ضربه‌ی وارد به آن‌ها مؤثرتر خواهد شد.»

عربستان و محاسبات غلط

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در جمع خانواده‌های شهدای مدافع حرم فرمودند: «این جنایتی که آل‌سعود برای اشغالگری یمن انجام می‌دهد، به ضرر خودش تمام می‌شود؛ نزدیک چهار سال است که این‌ها در یمن جنایت می‌کنند؛ تصور می‌کردند در چند روز یا چند هفته مسلط بشوند، اما هرچه جلوتر بروند سقوطشان سخت‌تر و ضربه‌ی وارد به آن‌ها مؤثرتر خواهد شد.»

🔸واقعیت این است که مقامات عربستان آن روزی که فرمان حمله به یمن را صادر کردند، به‌هیچ وجه گمان نمی‌کردند با مقاومتی این‌چنینی از سوی انصارالله و بخشی از ارتش روبرو شوند. آن‌ها در پی یک عملیات سریع و سهمگین بودند تا معادلات مطلوب خود را طی چند روز فراهم سازند. به همین دلیل، شروع حملات با کشته‌های بسیار زیاد همراه بود. اما جنگی که باید کوتاه می‌بود، حدود چهار سال است که ادامه دارد و عربستان نه‌تنها به اهدافش نرسیده که وضعیت برایش به مراتب خسارت‌بارتر شده است.

🔸در ماجرای قتل جمال خاشقچی نیز، اگر این فرض قوی را بپذیریم که همه چیز زیر سر بن سلمان است، باز هم نوعی بی‌تدبیری در اجرای این قتل شنیع هویدا می‌شود تا جایی که این ترور چنان ابعادی پیدا کرده که حالا گریبان بن سلمان را گرفته است.

🔸به نظر می‌رسد یک دستگاه محاسباتی دقیق در عرصه تصمیم‌گیری و اجرا در عربستان وجود ندارد تا با دوراندیشی و پیامدسنجی، دست به محاسبه زده و در پی کنترل نتیجه باشد. واقعیت این است که عرصه سیاست، با همه‌ی پیچیدگی‌هایش، از یک منطق مبتنی بر هزینه-فایده برخوردار است که می‌توان با اتکا به آن و با آینده‌نگری، تا حدی نتایج احتمالی اقدامات را – حداقل در حوزه‌ای که در دسترس خود است- سنجید. دو نمونه جنگ یمن و قتل خاشقچی، می‌تواند به‌نوعی بیان‌گر نبود چنین نگاهی در عرصه سیاست خارجی و امنیتی عربستان باشد. عدم محاسبه‌ی خطای اقدام در این دو مورد، حالا کار را برای عربستان سخت ساخته است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه