تحریم ایران؛ محدودیت‌های آمریکا در عراق

«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا در دیدار خود با ثامر غضبان وزیر نفت و عادل عبدالمهدی نخست وزیرعراق، بر عزم جدی آمریکا برای تحریم صنعت نفت ایران تأکید کرده و از تعهد آمریکا در بازسازی ساختار آسیب دیده صنعت نفت عراق و مشارکت سرمایه‌گذاراران بخش خصوصی آمریکا در بخش انرژی این کشور سخن گفت. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است؛

تحریم ایران؛ محدودیت‌های آمریکا در عراق

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا در دیدار خود با ثامر غضبان وزیر نفت و عادل عبدالمهدی نخست وزیرعراق، بر عزم جدی آمریکا برای تحریم صنعت نفت ایران تأکید کرده و از تعهد آمریکا در بازسازی ساختار آسیب دیده صنعت نفت عراق و مشارکت سرمایه‌گذاراران بخش خصوصی آمریکا در بخش انرژی این کشور سخن گفت. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است؛

🔸مهلت 45 روزه آمریکا به عراق، به منزله پایان واردات انرژی این کشور از ایران نخواهد بود. زیرا نه زیرساخت‌های انرژی عراق آماده پاسخگویی به نیازهای داخلی است و نه کشورهای منطقه و یا شرکت‌های خارجیِ فعال در بخش انرژی عراق توان رفع نیازهای این کشور در کوتاه مدت را دارند.

🔸بازسازی زیرساخت نفتی عراق نیازمند سرمایه‌گذاری کلان، توان فنی بالا و اهتمام لازم برای سرعت بخشیدن به این‌کار است که با توجه به جدیت آمریکایی‌ها در تحریم نفتی و محدود سازی قدرت منطقه‌ای ایران، به نظر می‌رسد که آن‌ها از اراده لازم برای احیای بخش انرژی عراق و پایان بخشیدن به واردات این کشور از ایران برخوردارند، اگرچه این امر نیز زمان‌بر است.

🔸در شرایط کنونی، بهترین تأمین کننده نیاز عراق به گاز و برق ایران است زیرا از زیرساخت لازم در این زمینه برخوردار می‌باشد. مقامات ایرانی نیز بر اهتمام خود به منظور ممانعت از تکرار اتفاقات تابستان گذشته تأکید کرده‌اند.

🔸آمریکایی‌ها می‌دانند که فشار بر مقامات عراق با هدف تسریع در قطع واردات انرژی از ایران، می‌تواند به افزایش مشکلات شهروندان، شکل‌گیری اعتراضات مردمی بر ضد دخالت‌های آمریکا و در نهایت از دست رفتن فرصت‌های حضور و نفوذ در عراق منجر شود، بنابراین در این زمینه شتابزده عمل نخواهند کرد .

🔸با توجه به بهره‌مندی نسبی ایران از نگاه مثبت دولت و مردم عراق، ورود فنی به بخش انرژی این کشور امری ضروری و با مزایای راهبردی است و هرگونه تعلل در این زمینه می‌تواند به ازدست رفتن فرصت‌ها به نفع آمریکا و رقبای منطقه‌ای منجر شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه