راهبرد رژیم صهیونیستی؛ «حزب‌الله=لبنان»

«رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی، یکشنبه از عملیات ارتش این رژیم برای تخریب تونل‌های ادعایی حزب‌الله در مرز شمالی فلسطین اشغالی بازدید کرده و گفت که نبرد با حزب‌الله بر سر این تونل‌‌ها، در نهایت منجر به نابودی لبنان می‌شود. او افزود: «ما دولت لبنان را مسئول اتفاقاتی که در خاک این کشور رخ می‌دهد، می‌دانیم».

راهبرد رژیم صهیونیستی؛ «حزب‌الله=لبنان»

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻«رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی، یکشنبه از عملیات ارتش این رژیم برای تخریب تونل‌های ادعایی حزب‌الله در مرز شمالی فلسطین اشغالی بازدید کرده و گفت که نبرد با حزب‌الله بر سر این تونل‌‌ها، در نهایت منجر به نابودی لبنان می‌شود. او افزود: «ما دولت لبنان را مسئول اتفاقاتی که در خاک این کشور رخ می‌دهد، می‌دانیم». تلاش برای یکسان تلقی‌ کردن کلیت لبنان با حزب‌الله، راهبردی است که رژیم صهیونیستی چندین سال است آن را در پیش گرفته است. پس از پیروزی حزب‌الله و متحدانش در انتخابات پارلمانی 2018، نفتالی بنت وزیر وقت آموزش و پرورش اسرائیل نوشت «حزب‌الله = لبنان». پیش‌تر از او نیز، بارها برخی مقامات نظامی و سیاسی این رژیم بر این معادله تاکید داشتند. اما هدف اسرائیل از القای این معادله به ملت و دولت لبنان چیست؟

🔸مشخصاً اسرائیل در تلاش است تا با یکسان‌سازی حزب‌الله و لبنان، امکان فشار بر حزب‌الله از درون لبنان را فراهم ساخته و رفتارهای آن را محدود سازد. در این چارچوب، اسرائیل می‌کوشد از دو منظر حزب‌الله را تحت فشار قرار دهد؛

1-ملت لبنان: اسرائیل در پی آن است تا با القای معادله «حزب‌الله = لبنان»، این‌گونه وانمود کند که تمامی مردم لبنان هم در نبردهای آتی، شریک حزب‌الله تلقی شده و باید هزینه‌ی همراهی با آن را بدهند. در صورت موفقیت اسرائیل در القای این معادله هم‌زمان با تکرار امکان جنگ با حزب‌الله، این احتمال وجود دارد که بخشی از مردم حمایت‌های خود از حزب‌الله را کاهش دهند و برخی دیگر نیز ضدیت خود با آن را افزایش دهند. این تغییر رفتارها می‌تواند بر نوع مواجهه دولت با حزب‌الله نیز موثر باشد.

2-دولت لبنان: از نظر اسرائیل، حزب‌الله مساوی با لبنان است و لذا دولت لبنان باید پاسخگوی اقدامات این جنبش باشد. تکرار این گزاره به همراه فشارهایی که مستقیما دولت لبنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند احتمال ایجاد محدودیت‌هایی از سوی دولت بر حزب‌الله را افزایش دهد.

✔️نتایج انتخابات پارلمانی اردیبهشت‌ماه امسال نشان داد که حزب‌الله در سیاست‌ورزی داخلی خود به‌گونه‌ای عمل کرده که عملاً مردم بیشتر همراه او شده‌اند. برخی پژوهش‌های پیمایشی نیز مؤید این امر است. اما تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای تضعیف پیوند بخش‌هایی از مردم لبنان با حزب‌الله ادامه دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه