سایه ایلوشین بر روابط روسیه و رژیم صهیونیستی

چند ماه قبل، زمانی که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در تلاش بودند تا با استفاده از هواپیمای ایلوشین 20 روسیه، خود را از سیستم پدافندی دمشق پنهان سازند، در نهایت این هواپیمای روسی با 15 خدمه توسط ارتش سوریه منهدم شد. مسکو اما حادثه را از چشم اسرائیل دید چرا که جاگیری مکّارانه‌ی جنگنده‌های این رژیم منجر به خطای پدافندی دمشق شده بود.

سایه ایلوشین بر روابط روسیه و رژیم صهیونیستی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸چند ماه قبل، زمانی که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در تلاش بودند تا با استفاده از هواپیمای ایلوشین 20 روسیه، خود را از سیستم پدافندی دمشق پنهان سازند، در نهایت این هواپیمای روسی با 15 خدمه توسط ارتش سوریه منهدم شد. مسکو اما حادثه را از چشم اسرائیل دید چرا که جاگیری مکّارانه‌ی جنگنده‌های این رژیم منجر به خطای پدافندی دمشق شده بود. لذا تنش قابل توجهی در روابط روسیه و اسرائیل ایجاد شد تا جایی که مسکو، حق پاسخگویی را برای خود محفوظ دانست. با گذشت چند ماه از این حادثه، هم‌چنان روابط این دو بازیگر عادی نشده و ابعاد جدیدتری نیز یافته است.

🔸پس از این‌که روسیه چندی قبل به قطعنامه‌ی ضد فلسطینی و ضد حماسی آمریکا و اسرائیل رای منفی داد، حالا رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌‌ای رای مثبت داده که الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را «اشغال اراضی اوکراین» توصیف کرده و از فرایند نظامی‌سازی ادعایی این منطقه بانگ نگرانی سر داده است. این نخستین‌بار است که اسرائیل در پرونده اوکراین و کریمه، از بی‌طرفی خارجی شده و به سود یک‌طرف، رای می‌دهد. البته اسرائیل از دعوت مسکو از اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز ناراضی است.

🔸اگرچه روابط روسیه و اسرائیل، از ساختاری مستحکم برخوردار است و هر دو بازیگر بنا به دلایلی، خود را نیازمند به هم می‌دانند اما به نظر می‌رسد عصبانیت مسکو در ماجرای هواپیمای ایلوشین و استقرار سامانه‌ی S-300 در خاک سوریه به‌همراه تاکید بر این‌که اسرائیل نباید حملات خود به سوریه را ادامه دهد، موجب نارضایتی رژیم صهیونیستی شده است. تلاش‌های اسرائیل طی این مدت نیز نتوانسته روابط را به حالت عادی بازگرداند. لذا تل‌آویو می‌کوشد پیام نارضایتی خود را به روسیه برساند. طبیعی است در گام‌های پایانی بحران سوریه، به‌هیچ‌وجه مطلوب اسرائیل نیست تا تنشی غیرقابل مدیریت با روسیه را تجربه کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه