چند نکته درباره سفر عمر البشیر به سوریه

در روزهای اخیر، دلایل و اهداف متعددی برای دیدار غیر منتظره عمر البشیر از دمشق مطرح شده است. بعضی از کارشناسان سیاسی، عمر البشیر را نه به عنوان رئیس جمهور سودان، بلکه در مقام واسطه‌‌ی ریاض و حامل پیام مقامات سعودی به بشار اسد مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادند.

🔹چند نکته درباره سفر عمر البشیر به سوریه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻در روزهای اخیر، دلایل و اهداف متعددی برای دیدار غیر منتظره عمر البشیر از دمشق مطرح شده است. بعضی از کارشناسان سیاسی، عمر البشیر را نه به عنوان رئیس جمهور سودان، بلکه در مقام واسطه‌‌ی ریاض و حامل پیام مقامات سعودی به بشار اسد مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادند. در این باره و هم‌چنین درخصوص تحرکات اخیر سودان، ذکر نکات ذیل می‌تواند مفید باشد:

🔸عمر البشیر به تجربه دریافته است که تحقق منافع سودان، مستلزم نوعی موازنه در روابط خارطوم با دو محور عربستان و محور ترکیه –قطر است.

🔸عمر البشیر به خوبی از نیازها و تنگناهای سیاسی عربستان در مقطع کنونی آگاه بوده و به دنبال بهره‌گیری از این فرصت برای مطرح کردن خود به عنوان یک بازیگر تأثیر گذار در همگرایی جهان عرب است.

🔸عمر البشیر در جریان برنامه سیاسی، امنیتی و اقتصادی ریاض برای دریای سرخ و شاخ آفریقا قرار داشته و می‌داند که خارطوم در موفقیت یا ناکامی این برنامه از نقش و جایگاه غیر قابل انکاری برخوردار است.

🔸اختلافات شورای همکاری خلیج فارس، رقابت ریاض و دوحه، مقامات سعودی را به سمت تلطیف روابط با دمشق از طریق عمر البشیر به عنوان یک شخصیت میانه‌رو در قبال تحولات سوریه سوق داده است.

🔸تلاش ریاض برای تلطیف روابط با دمشق و حمایت از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، می‌تواند پاداش عربستان به روسیه برای جبران حمایت‌های اخیر پوتین از محمدبن سلمان در برابر فشارهای بین المللی باشد.

🔸باور عمر البشیر به تکیه ریاض بر «عروبیت» در راستای ائتلاف سازی و الهام بخشی در جهان عرب و مواهب همراهی با عربستان، وی را بر تداوم دوری از ایران مصمم کرده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه