آیا آمریکا از سوریه خارج می‌شود؟

با گذشت چند روز از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه، حجم مخالفت‌های داخلی با این تصمیم، نه تنها کمتر نشده که از قضا شدت نیز یافته است.

🔹آیا آمریکا از سوریه خارج می‌شود؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻با گذشت چند روز از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه، حجم مخالفت‌های داخلی با این تصمیم، نه تنها کمتر نشده که از قضا شدت نیز یافته است. نکاتی در خصوص این تصمیم قابل ذکر است؛

🔸اگر تصمیم ترامپ را در چارچوب منافع آمریکا تحلیل کنیم، باید گفت حتی اگر اوبامای دموکرات اکنون سر کار بود، احتمالا چنین تصمیمی اخذ نمی‌کرد. آمریکا چند سالی است که در سوریه حضور دارد و اکنون که زمان اثرگذاری بر معادلات سیاسی و جهت‌دهی آینده‌ی آن است، صحنه را خالی می‌کند! لذا این تصمیم ترامپ را نمی‌توان مبتنی بر بنیان‌های تحلیلی آمریکا در حوزه امنیت و منافع ملی این کشور دانست.

🔸ترامپ با این تصمیم نشان داد چندان به فرایندهای تصمیم‌گیری در حوزه مسائل امنیت ملی پای‌بند نیست. اگرچه او پیش‌تر نیز از ضرورت خروج آمریکا از سوریه سخن گفته بود اما تصمیم اخیرش- اگر روایت‌های ذکرشده درست باشد- حتی برخی نزدیکان او را نیز غافل‌گیر کرد. کار به‌ آن‌جا رسیده که حتی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) یعنی اثرگذارترین مرکز فکری به او هم دادش درآمده است.

🔸روند رو به رشد مخالفت‌ها با ترامپ می‌تواند بر تصمیم او اثرگذار باشد. اگر این فرضیه را بپذیریم که عوامل داخلی، مهم‌ترین دلیل ترامپ برای اخذ این تصمیم بوده است، مخالفت‌های داخلی می‌تواند معادلات را به‌گونه‌ای رقم زند که ترامپ از همان ناحیه عوامل داخلی، در روند اجرایی‌شدن تصمیمش تغییراتی دهد. با توجه به این‌که او یک‌بار در چند ماه قبل، از تصمیمی مشابه این تصمیم عقب‌نشینی کرد، بعید است شاهد عقب‌نشینی دوباره باشیم اما احتمال اثرگذاری مخالفت‌های داخلی بر کیفیت حضور و خروج آمریکا از سوریه وجود دارد. لذا باید به امر خروج آمریکا از سوریه، با دیده شک و تردید نگریست، همان‌گونه که ریابکوف معاون وزیر خارجه سوریه گفته است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه