سیاست‌بازی شیخ الازهر در عربستان

دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر مصر که به‌ تازگی به عربستان سفر کرده، در دیدار با سلمان پادشاه این کشور موارد زیر را طرح کرده است

🔹سیاست‌بازی شیخ الازهر در عربستان

📝#تحلیلکوتاه 📝📝#تحلیلگر #اندیشکدهراهبردی_تبیین

🔻دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر مصر که به‌ تازگی به عربستان سفر کرده، در دیدار با سلمان پادشاه این کشور موارد زیر را طرح کرده است:
➖تقدیر از خدمات عربستان به اسلام و مسلمین
➖عربستان، بحران‌های بزرگتری را سپری کرده است و از پس انتقادات رسانه‌ای به خود برمی‌آید
➖مواضع عربستان و نقش آن در حمایت از مسائل عربی و اسلامی باعث شده تا توطئه‌های مربوط به تجزیه منطقه خنثی شوند

🔸این مواضع تمجیدآمیز در حالی است که رقابتی معنادار میان گفتمان دینی الازهر و وهابیت در جریان است. اوج این رقابت را باید در کنفرانس گروزنی دانست که شهریورماه 1395 در چچن برگزار شد؛ جایی که علمای اهل سنت و البته با محوریت الازهر، در بیانیه پایانی خود، حساب اهل سنت را از وهابیت جدا کردند. در این کنفرانس، سه بازیگر اصلی و پشت‌پرده وجود داشت؛ کنفرانس در چچن برگزار شد و این یعنی روسیه حامی برگزاری آن بود و از سوی دیگر، الازهر در آن محوریت داشت و این یعنی السیسی رئیس جمهور مصر موافق آن بود. بازیگر مهم سوم که برخی آن را اصلی‌ترین بازیگر گروزنی می‌دانند، امارات متحده عربی بود که در تلاش برای ورود به رقابت‌های دینی و با تاکید بر نه به اسلام سیاسی (مشخصاً نه به اخوان المسلمین) و نه به وهابیت، راه حمایت از اسلام معتدل و شبه‌صوفیانه الازهر را پیش گرفته است.

🔸حضور شیخ الازهر در ریاض در شرایط کنونی و اتخاذ مواضع تمجیدآمیز در قبال عربستان و تاکید بر این‌که انتقادات رسانه‌ای به ریاض – احتمالا در ماجرای خاشقچی- چندان موثر نخواهد بود، نمی‌تواند بدون نظر مثبت السیسی صورت گرفته باشد. الازهر به ما هو الازهر، نمی‌تواند نسبت به قتل فجیع خاشچقی، موضعی غیرمحکومیت‌آمیز داشته باشد همان‌طور که نمی‌تواند نسبت به کشتار مردم بی‌دفاع یمن سکوت کند. لذا تمجیدهای احمد الطیب از ملک سلمان، بوی سیاست‌بازی می‌دهد؛ السیسی، متحد خود را ضعیف دیده و درصدد کاهش اثرات حمله‌های رسانه‌ای به آن است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه