گستاخی ترامپ؛ منتظر پاسخ ملت عراق می‌مانیم

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، چهارشنبه در سفری اعلام‌نشده، به پایگاه هوایی الاسد در استان الانبار رفت و با نظامیان کشورش که چندین سال است در این پایگاه مستقر هستند، دیدار و گفتگو کرد.

🔹گستاخی ترامپ؛ منتظر پاسخ ملت عراق می‌مانیم

📝#تحلیلکوتاه 📝📝#تحلیلگر #اندیشکدهراهبردی_تبیین

🔻دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، چهارشنبه در سفری اعلام‌نشده، به پایگاه هوایی الاسد در استان الانبار رفت و با نظامیان کشورش که چندین سال است در این پایگاه مستقر هستند، دیدار و گفتگو کرد. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است؛

🔸ترامپ از این سفر، اهدافی در سطوح داخلی و خارجی را دنبال می‌کند. اهدافی مانند دور کردن اذهان عمومی مردم از تعطیلی دولت فدرال، ترمیم تصویر از خود در خصوص احترام به نظامیان آمریکا، تاکید بر این‌که علی‌رغم خروج از سوریه، آمریکا در منطقه خواهد ماند و… لذا این سفر ترامپ اگرچه ظاهری اقتدارآمیز دارد اما به نوعی برای رفع و کم‌اثر کردن برخی نواقص در عملکرد اوست.

🔸ترامپ به‌گونه‌ای به پایگاه الاسد رفت که گویی به بخشی از سرزمین خودش سفر کرده است. او حتی از مسئولان عراقی خواسته که اگر طالب دیدارند، به الاسد بیایند!

🔸ترامپ اگرچه سعی کرد تا اقتدار خود را در این سفر به رخ بکشد اما در عرصه سیاسی عراق، به خصوص پس از انتخابات پارلمانی و فرایند تعیین نخست‌وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس، مطلوبیت‌های واشنگتن محقق نشد اگرچه منافعی کسب کرد. لذا این اقدام گستاخانه ترامپ، مابه‌ازای سیاسی چندانی در صحنه کنونی عراق ندارد.

🔸ترامپ در این سفر تاکید کرده است که نیروهایش از عراق خارج نمی‌شوند. این در حالی است که العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق همواره تاکید داشت که نیروهای نظامی آمریکا باید از عراق خارج شده و تنها نیروهایی برای آموزش باقی بمانند. به نظر می‌رسد با توجه به حجم مخالفت‌های داخلی و خارجی با تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه، تاکید او برای ادامه حضور نیروهایش در عراق بیشتر شده است.

🔸عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و سایر مقامات عراقی، برای دیدار با ترامپ به پایگاه الاسد نرفتند. اما انتظار است تا با رفتاری انتقادی نسبت به این سفر، امکان وقوع مجدد آن را کاهش دهند. البته تفاوت‌‌هایی در قرائت رسمی واشنگتن و بغداد از چرایی عدم دیدار ترامپ و مقامات عراق وجود دارد.

🔸از مقتدی صدر که در اتخاذ مواضع ضد آمریکایی سرشناس است، این انتظار به‌حق وجود دارد که در این خصوص سکوت نکند. او پشتوانه اجتماعی قابل توجهی دارد و می‌تواند آن‌ها را برای اعتراض به این سفر، بسیج کند. طبیعی است که چنین انتظاری از حشد الشعبی نیز وجود دارد. لذا باید منتظر پاسخ ملت عراق به این رفتار گستاخانه ترامپ بود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه