تجربه‌ عفرین در مقابل چشمان کردهای سوریه

خبر مسرت‌بخش حضور ارتش سوریه در بخشی از شهر منبج در غرب رود فرات، بازتاب‌های بسیاری داشته است. بخش‌هایی از منبج، محل حضور نیروهای همسو با ترکیه است و حتی ارتش ترکیه هم با آمریکا در این شهر، گشت مشترک داشته است.

🔹تجربه‌ عفرین در مقابل چشمان کردهای سوریه

📝#تحلیلکوتاه 📝📝#تحلیلگر #اندیشکدهراهبردی_تبیین

🔻خبر مسرت‌بخش حضور ارتش سوریه در بخشی از شهر منبج در غرب رود فرات، بازتاب‌های بسیاری داشته است. بخش‌هایی از منبج، محل حضور نیروهای همسو با ترکیه است و حتی ارتش ترکیه هم با آمریکا در این شهر، گشت مشترک داشته است. این‌که کردها از حضور ارتش سوریه در منبج استقبال کرده‌اند، محل تامل است. به نظر می‌رسد دو امر بر این درخواست از ارتش سوریه و استقبال از آن موثر بوده است؛

🔸نخست این‌که منبج شهری است که عمده ساکنان آن را عرب‌ها تشکیل می‌دهند، چیزی حدود 70 درصد. این امر برای کردهایی که مدعی اداره شهر هستند، معنادار است. در صورت حمله‌ی ترکیه به این شهر، کردها در حالی باید مقابل ارتش ترکیه مقاومت کنند که بافت شهر کردی نیست و این کار را برای آن‌ها سخت و برای ترکیه سهل خواهد ساخت. در عفرین که عمده‌ی ساکنان شهر کرد بودند، حمله ترکیه با سختی زیادی روبرو نشد و این سختی در حمله به منبج، به‌مراتب کمتر خواهد بود.

🔸دوم این‌که در اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه و گروه‌های همسویش، ارتش سوریه جهت حضور در آن‌جا اعلام آمادگی کرد چرا که عفرین بخشی از خاک سوریه است. کردها از این پیشنهاد استقبال کردند اما یک شرط برای آن گذاشتند؛ حاضر شو به شرطی که تحت نظر کردها عمل کنی! طبیعی بود که ارتش چنین درخواستی را نپذیرد و برای پرهیز از اصطکاک با کردها، عملا نسبت به اشغال عفرین، کار خاصی انجام ندهد. البته برخی موارد سیاسی هم در این انصراف موثر بود.

✔️اکنون کردها از حضور مستقلانه و حاکمانه‌ی ارتش سوریه در منبج استقبال کرده‌اند چرا که از یک‌سو ضعفی به مراتب بیشتر از تجربه عفرین را در منبج پیش‌بینی می‌کنند و از سوی دیگر می‌دانند که اگر شرطی برای ارتش سوریه بگذارند، ممکن است همه چیز از دست برود، به خصوص که دیگر امکان اتکا به آمریکا را هم ندارند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه