غرب آسیا و پایان هژمونی آمریکا

پایگاه اکونومیست اخیراً در پیش‌بینی اوضاع جهان در سال 2019، مطلبی با عنوان «پایان هژمونی آمریکا» منتشر کرده که حاوی نکات بسیار مهمی راجع به آخرین روندهای منطقه‌ی غرب آسیاست. در ادامه، نکات مهم این گزارش، ذکر می‌شود:

♦️غرب آسیا و پایان هژمونی آمریکا

📝 پایگاه اکونومیست اخیراً در پیش‌بینی اوضاع جهان در سال 2019، مطلبی با عنوان «پایان هژمونی آمریکا» منتشر کرده که حاوی نکات بسیار مهمی راجع به آخرین روندهای منطقه‌ی غرب آسیاست. در ادامه، نکات مهم این گزارش، ذکر می‌شود:

✍️#گزارش_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

1- باراک اوباما، با امتناع از انجام اقدام نظامی و بعدها با انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، هژمونی ایالات‌متحده را تسلیم کرد.

2- گرچه ترامپ سوریه را [به صورت محدود] مورد حمله قرار داد و از توافق هسته‌ای نیز خارج شد، بااین‌حال، او نیز همانند اوباما شناختی از منطقه ندارد.

3- تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نه‌تنها منجر به براندازی نظام ایران نمی‌شود، بلکه جریان‌های تندرو را در داخل آن کشور تقویت می‌کند.

4- در چنین شرایطی، خطر وقوع جنگ در سال 2019 وجود دارد که جنگ ایران و اسرائیل و یا ترکیه و دولت سوریه، می‌توانند نمونه‌هایی از آن باشند.

5- از سوی دیگر، افشای قتل خاشقچی، منجر به تضعیف بن سلمان شده است که می‌تواند افزایش خفقان و سرکوب داخلی را در عربستان در پی داشته باشد.

6- در مقابل، روسیه در حال تثبیت خود به‌عنوان قدرت بلامنازع منطقه است. آن کشور بشار اسد را در قدرت حفظ کرد، بدون آنکه همانند آمریکا در عراق، در باتلاق گرفتار شود. روسیه نشان داده که از متحدان خود به هر قیمتی حمایت می‌کند.

7-روسیه تنها کشوری است که دارای روابط خوب با تمام بازیگران مهم منطقه، علی‌الخصوص ایران است. کلید هر راه‌حلی در خاورمیانه، نه آمریکا، که روسیه است.

8- از سوی دیگر، کشورهای حوزه‌ی خلیج [فارس]، ترامپ را یک رفیق ریاکار می‌بینند و این ترس، زمانی بیشتر شد که ترامپ خطاب به شاه سعودی اعلام داشت که بدون آمریکا دو هفته هم دوام نمی‌آورد.

 

پیوند گزارش

(https://www.economist.com/the-world-in/2018/12/28/the-end-of-american-hegemony)

✍️#گزارش_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه