آمریکا و مهار ترکیه در سوریه؟

فارغ از این‌که تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص خروج نیروهایش از سوریه، عملی بشود یا نشود، اعلام این تصمیم یک پیامد سریع داشت و آن هم تصمیم ترکیه برای به تعویق انداختن حمله‌اش به مواضع کردها در شرق فرات بود. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است؛

🔹آمریکا و مهار ترکیه در سوریه؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻فارغ از این‌که تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص خروج نیروهایش از سوریه، عملی بشود یا نشود، اعلام این تصمیم یک پیامد سریع داشت و آن هم تصمیم ترکیه برای به تعویق انداختن حمله‌اش به مواضع کردها در شرق فرات بود. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است؛

🔸مقامات ترکیه از عملیات قریب الوقوع خود در شرق فرات خبر داده بودند. برخی خبرها هم از آمادگی یگان‌های نظامی آن‌ها در نزدیک مرزهای با سوریه حکایت داشت. ترکیه اگرچه تلاش می‌کرد تا با رایزنی با آمریکا، نظر مساعد آن را برای حمله به کردها اخذ کند اما به چنین دستاوردی نرسید و لذا اعلام کرد که حمله را آغاز خواهد کرد. این وعده، به غایت توخالی بود چرا که آنکارا بدون رسیدن به یک جمع‌بندی با واشنگتن و انجام هماهنگی‌های نظامی، دست به چنین حمله‌ای نمی‌زد.

🔸اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر ضرورت خروج نیروهایش از سوریه، ترکیه را در فضایی مبهم قرار داد و طبیعی بود که آنکارا در چنین فضایی، دست به عملیات نزند. لذا اردوغان گفت که عملیات به تعویق افتاده است.

🔸و حالا بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ، گفته است که شرط خروج نیروهای نظامی کشورش از سوریه این است که ترکیه متعهد شود که به کردها حمله نخواهد کرد.

✔️مهار ترکیه در قبال کردها، احتمالا یکی از اهداف ترامپ از اعلام خروج نیروهایش از سوریه نبوده است اما این مهار، حتما یکی از پیامدهای این تصمیم است. در شرایط فعلی، اگر ترکیه بخواهد اقدامی علیه کردها انجام دهد، به‌ظاهر مانع از خروج آمریکا از سوریه خواهد شد و از سوی دیگر حتی اگر اقدامی علیه کردها انجام ندهد، باز هم ضمانتی برای خروج آمریکا از سوریه وجود ندارد، به‌خصوص در شرایط فعلی که آمریکا برای خروجش، تقویمی هم اعلام نکرده است. ترکیه‌ای که بنا به گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ، بنا بود به‌نوعی پلیس خوب شرق فرات باشد تا باقی‌مانده‌های داعش را از میان ببرد، اکنون با تناقض در رفتارهای واشنگتن روبروست. از سوی دیگر کردها و رفتار خصمانه ترکیه با آن‌ها، بهانه‌ای مناسب برای آمریکاست تا به توجیه تداوم حضورش در سوریه و خروج تدریجی از آن بپردازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه