داستان پر پیچ‌وخم سوریه و اتحادیه عرب

داستان پر پیچ و خم اتحادیه عرب و سوریه، حالا دارد به پرده‌های پایانی‌اش نزدیک می‌شود. این داستان تا کنون، مراحل زیر را طی کرده است:

🔹داستان پر پیچ‌وخم سوریه و اتحادیه عرب

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻داستان پر پیچ و خم اتحادیه عرب و سوریه، حالا دارد به پرده‌های پایانی‌اش نزدیک می‌شود. این داستان تا کنون، مراحل زیر را طی کرده است:

🔸ارائه طرح از سوی اتحادیه عرب برای پایان درگیری‌ها در سوریه
🔸تعلیق عضویت سوریه در تمامی نشست‌های اتحادیه عرب در تمامی سطوح تا زمان اجرای تعهداتش در چارچوب طرح اتحادیه عرب
🔸برگزاری نشست‌های اتحادیه عرب با کرسی خالی دولت سوریه و البته استقرار پرچم رسمی این کشور
🔸برگزاری نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در قطر در حالی که رئیس وقت ائتلاف ملی معارضان یعنی معاذ الخطیب بر کرسی سوریه تکیه زده بود و پرچم معارضان در کنارش قرار داشت
🔸برگزاری نشست‌های اتحادیه عرب با کرسی خالی سوریه و استقرار پرچم معارضان
🔸برگزاری نشست‌ سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در کویت با صندلی خالی سوریه اما پرچم رسمی این کشور
🔸بحث و تبادل نظر میان برخی کشورهای عربی برای حضور نماینده رسمی دولت سوریه در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب

♦️روند تدریجی نفی معارضان و پذیرش نسبی و مجدد دولت اسد به‌عنوان نماینده رسمی سوریه، از کویت آغاز شد. وقتی کویت حاضر نشد تحت فشارهای وارده از سوی برخی دولت‌های دیگر از جمله عربستان، نماینده معارضان را به نشست دعوت کند و حتی پرچم آن‌ها را به نمایش نگذاشت، ورق در اتحادیه عرب به حالت قبل بازگشت.

♦️با وجود دست رد کویت به معارضان سوریه، نیاز بود تا زمان بگذرد و پیروزی‌های دولت سوریه و متحدانش بیشتر و بیشتر شود تا دولت‌های عربی یکی پس از دیگری، ضمن بازگشایی سفارتخانه‌های‌شان در دمشق، از ضرورت حضور دولت رسمی سوریه در نشست اتحادیه عرب سخن بگویند.

✔️در صورتی که گام پایانی محقق شود، اتحادیه عرب که زمانی معارضان اسد را به رسمیت‌ شناخته و کرسی سوریه را در اختیار آن‌ها قرار داده بود، حالا به همه آن‌چه در قبال دمشق کرده است، پشتِ پا خواهد زد؛ گویی شرایط به قبل از بحران بازگشته است. حال سوال این است: اگر اتحادیه عرب از بشار اسد برای حضور در نشست آتی دعوت کند، آیا او این دعوت را اجابت خواهد کرد؟

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه