سفر وزیر امور خارجه به هند و تلاش برای جذب سرمایه خارجی

وزیر امور خارجه کشورمان طی سفری سه‌روزه به دهلی، در نشست موسوم به «رایسینا» شرکت و پس از دیدار با برخی مقامات خارجی، با تعدادی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دیدار کرد.

♦️سفر وزیر امور خارجه به هند و تلاش برای جذب سرمایه خارجی

📝 وزیر امور خارجه کشورمان طی سفری سه‌روزه به دهلی، در نشست موسوم به «رایسینا» شرکت و پس از دیدار با برخی مقامات خارجی، با تعدادی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دیدار کرد.

❓اما سؤالی که باید به آن پاسخ داد این است که چه موضوعی سفر ظریف را در این برهه مهم‌تر می‌کند؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- گرچه آنچه در ظاهر سفر وزیر خارجه را به هند متمایز می‌کند، شرکت وی در کنفرانس «رایسینا» است، بااین‌حال، این تمام هدف سفر ظریف به هند نبوده و دیدارهای انجام شده نیز گویای اهدافی دیگر است.

2- پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، قرارگیری این توافق در آستانه فروپاشی و بازاعمال مرحله‌ی دوم تحریم‌ها علیه کشورمان، بسیاری از سرمایه‌گذاران غربی –که پس از برجام با تبلیغات فراوان وارد ایران شده بودند- سرمایه‌گذاری و همکاری خود را با ایران متوقف کردند.

3- به نظر می‌رسد از مهم‌ترین اهداف سفر مذکور، جذب سرمایه‌گذاران خارجی بوده است. دستگاه دیپلماسی در تلاش است تا جهت جبران اثرات سوء تحریم‌های آمریکا، به‌عنوان جایگزین بخشی از سرمایه‌گذاران خارج‌شده، با ایجاد مشوق‌ها و جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران هند، آنان را تشویق به حضور در اقتصاد ایران کند.

4- بااین‌حال باید توجه داشت که فعالان اقتصادی در هند، تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر تحریم‌های ایالات متحده قرار دارند و ترس از مجازات‌های آمریکا، در مواردی باعث می‌شود که آنان حتی از همکاری با ایران در حوزه‌های غیرتحریمی نیز امتناع کنند.

5- در نهایت، گرچه جذب سرمایه‌ی خارجی برای اقتصاد کشور مطلوب ارزیابی شده و باید یکی از کارویژه‌های وزارت امور خارجه باشد، باید توجه داشت که راه نهایی برون رفت از شرایط کنونی اقتصادی نبوده و راه‌حل را باید در توانمندی‌های داخلی و توجه به اقتصاد مقاومتی جستجو کرد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه