آمریکا و ترکیه؛ تداوم تنش بر سر کردها

تأکید «جان بولتون» مبنی بر ضرورت تعیین شروطی جهت محافظت از کردهای هم پیمان آمریکا قبل از هرگونه اقدام برای خروج از سوریه، با واکنش تند کلامی و رفتاری مقامات ترکیه‌ای و شخص اردوغان مواجه شد. این اتفاق در کنار پیام توئیتری دونالد ترامپ و پاسخ متقابل وزیرخارجه ترکیه « ابراهیم کالین»، تضاد سیاست‌های آنکارا – واشنگتن در قبال شرق فرات و نحوه تعامل با کردهای سوری را بیش از پیش عیان‌ ساخت.

🔹آمریکا و ترکیه؛ تداوم تنش بر سر کردها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻تأکید «جان بولتون» مبنی بر ضرورت تعیین شروطی جهت محافظت از کردهای هم پیمان آمریکا قبل از هرگونه اقدام برای خروج از سوریه، با واکنش تند کلامی و رفتاری مقامات ترکیه‌ای و شخص اردوغان مواجه شد. این اتفاق در کنار پیام توئیتری دونالد ترامپ و پاسخ متقابل وزیرخارجه ترکیه « ابراهیم کالین»، تضاد سیاست‌های آنکارا – واشنگتن در قبال شرق فرات و نحوه تعامل با کردهای سوری را بیش از پیش عیان‌ ساخت. دونالد ترامپ در پیام خود، ترکیه را تهدید کرد که در صورت حمله به کردهای هم‌پیمان آمریکا، باید منتظر فاجعه‌ای اقتصادی باشد و بهتر است که ترکیه به نوار امنیتی 20 مایلی میان خود با کردهای سوریه اکتفا کند. وزیر خارجه ترکیه نیز در پاسخ به ترامپ اعلام کرده است که یکی دانستن کردهای سوریه با گروه تروریستی پ.ک.ک و دنباله‌های آن‌ها در سوریه خطایی مرگ‌بار است و بهتر است که واشنگتن به شراکت استراتژیک خود با آنکارا پایبند باشد. در این‌ باره ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

🔸عزم آنکارا برای حمله به شرق فرات و عدم تعیین محدوده عملیات نشان می‎دهد که دغدغه ترک‎ها صرفا امنیتی نبوده و سران حزب عدالت و توسعه همچنان برنامه‌ها و افکار خاصی را در قبال همسایه جنوب شرقی خود در سر دارند، وگرنه نوار امنیتی 20 مایلی هم می‌تواند نگرانی‌های امنیتی آن‌ها را مرتفع سازد.

🔸عقب نشینی و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، حتی در صورت تحقق، بازهم به معنای عقب نشینی سیاسی و پایان بازیگری واشنگتن در سوریه نخواهد بود. حتما ترکیه این را در ملاحظات خود وارد کرده است.

🔸ترکیه بدون هماهنگی با آمریکا، به حمله نظامی مبادرت نخواهد کرد. لذا با وجود سخنرانی‌های پرطمطراق از سوی مقامات آنکارا، آن‌ها در پس‌ پرده به رایزنی‌های سیاسی خود ادامه می‌دهند تا موجب تسریع در عملی‌شدن تصمیم ترامپ شوند.

🔸به نظر می‌رسد که سیاست خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هم، بخشی از برنامه و تاکتیک این کشور در قبال سوریه و بازیگران منطقه‌ای و بین المللی حاضر در تحولات سوریه است. آمریکا با این تصمیم اعلانی خود، حداقل توانست اقدام نظامی ترکیه را مهار کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه