تمجیدهای ظریف از حکیم؛ به‌جا یا نابه‌جا؟

دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با عمار حکیم در عراق اظهار داشت: «شما از خاندانى هستيد كه از رحم ملت عراق زاييده شده و هر كس همانند شما مسئولیتی را مي‌پذيرد بي‌شك با تخريب و اهانت روبه‌رو مي‌شود. ما شما را كلمه عراق و عمق استراتژيك آن مي‌دانيم.»

🔹تمجیدهای ظریف از حکیم؛ به‌جا یا نابه‌جا؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با عمار حکیم در عراق اظهار داشت: «شما از خاندانى هستيد كه از رحم ملت عراق زاييده شده و هر كس همانند شما مسئولیتی را مي‌پذيرد بي‌شك با تخريب و اهانت روبه‌رو مي‌شود. ما شما را كلمه عراق و عمق استراتژيك آن مي‌دانيم.»

🔻این تعاریف و تعابیر در وصف حکیم، نسبت معنادار و حقیقی با عملکرد سیاسی او ندارد، اگرچه در عالم سیاست، رگه‌هایی از واقعیت را می‌توان در این تعابیر یافت. با این وجود، برای کسانی که مشی و عملکرد حکیم را به‌خصوص پس از جدایی از مجلس اعلای عراق زیر نظر دارند، این تعابیر محل تامل است. این تمجیدها را باید چگونه فهم کرد، به خصوص پس از درگیری لفظی جنبش حکمت به رهبری حکیم با گروه عصائب اهل الحق که یکی از اصلی‌ترین گروه‌های حشد الشعبی است؟ چند نکته در این خصوص قابل ذکر است؛

🔸در مثال مناقشه نیست؛ اگر نسبت حشد الشعبی عراق با ایران را مانند نسبت حزب‌الله با ایران بدانیم، احتمالا باید نسبت حکیم با ایران را مشابه نسبت جنبش اَمل لبنان با آن فرض کنیم. تکلیف حشد الشعبی و عصائب اهل الحق و حزب‌الله با ایران مشخص است؛ توجیه، هوشمند، جهادی و جان‌فدا و «عمدتا» به دور از سیاست‌زدگی‌های یومیه. البته در عراق، حتی بازیگران جهادی هم اقتضائات و آسیب‌های خود را دارند. از سوی دیگر اگرچه جنبش اَمل تفاوت‌های معناداری با گذشته کرده است اما هم‌چنان در سیاست‌‌ورزی و حتی سیاست‌گذاری، امکان لغزشش وجود دارد. با این وجود، حزب‌الله به خوبی از پَس تنظیم روابط خود با اَمل برآمده و مشکل خاصی در روابط این دو نیست.

🔸جنبش حکمت به رهبری عمار حکیم هم ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند محل تمرکز رقبا و دشمنان ایران باشد؛ نخبه‌گرا، اهل بده‌وبستان، پیرو سیاست خارجی باز و اهل تعامل با همه به‌گونه‌ای که اگرچه با ایران روابط مستحکمی دارد اما اهل تعامل با عربستان و آمریکا نیز هست. این ویژگی‌ها وقتی در بستر زمان تحلیل می‌شوند، بیان‌گر قدرت‌طلبی حکیم خواهند بود. لذا مدبرانه است که در چنین شرایطی، باید بیشتر از قبل هوای او را داشت.

🔸اما دو ملاحظه در این هواداری از حکیم باید مدنظر باشد؛ نخست این‌که هواداری از او معنادار و برجسته باشد تا مانع از تضعیف پیوندهای او با ایران و تقویت پیوندهایش با رقبا و دشمنان ایران شود. و دوم این‌که این هواداری باید حکیمانه باشد و مانع از دل‌خوری متحدان جهادی و اعتقادی ایران هم‌چوم عصائب اهل الحق، النجباء و … شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه