بعد از هزینه حدود ۶ تریلیون دلاری علیه تروریسم، آیا آمریکا امن‌تر شده است؟

طبق یک برآورد معقول هزینه‌های انسانی و مالی جنگ تحت رهبری آمریکا با تروریسم قابل توجه است. مجله "نشنال اینترست" آورده است، هزینه جنگ آمریکا علیه تروریسم احتمالا به شش تریلیون دلار می‌رسد؛ رقم نجومی که سوالاتی را به ذهن متبادر می‌کند اول اینکه آیا آمریکا امن‌تر شده است؟

مجله نشنال اینترست در مقاله‌ای به قلم دنیل دیپتریست یک کارشناس اندیشکده سیاست خارجی و امنیتی موسوم به “اولویت‌های دفاعی” با بررسی هزینه‌های بسیار هنگفت و گزافی که آمریکا صرف عملیات‌های نظامی در جهان به بهانه جنگ با تروریسم کرده، می‌نویسند: ” طبق هر برآورد معقول هزینه‌های پولی و انسانی جنگ تحت رهبری آمریکا با تروریسم قابل توجه بوده است.

دانشمندان علوم سیاسی در دانشگاه براون می‌گویند که ارقام مربوط به آن نجومی هستند. پروژه موسوم به پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه آیوی لیگ محاسبه می‌کند که واشنگتن در این راستا از سال مالی ۲۰۰۱ تا سال مالی ۲۰۱۹ تقریبا ۵.۹ تریلیون دلار هزینه می‌کند که شامل بالغ بر دو تریلیون دلار هزینه برای عملیات‌های احتیاطی خارجی، ۹۲۴ میلیارد دلار برای هزینه امنیت داخلی و۳۵۳ میلیارد دلار برای هزینه مراقبت‌های پزشکی و معلولیت مربوط به سربازان آمریکایی خدمت کرده در مناطق جنگی خارجی شده است. با در نظر گرفتن هزینه سود مربوط به پول قرض گرفته شده مورد نظر، مردم آمریکا تا چند دهه آینده باید به بازپرداخت این پول بپردازند.

البته جنگ بی‌پایان با تروریسم نیروهای مسلح آمریکا را نیز به شدت ضعیف کرده است. در حالی که نظامیان ارتش آمریکا در ۴۰ درصد کشورهای جهان مشغول به انجام عملیات هستند و ۶۵ برنامه آموزش نظامی جداگانه را در نقاط مختلف جهان از جنگل‌های کلمبیا گرفته تا جنگل‌های تایلند به پیش می‌برند؛ اندیشکده‌های نظامی و رهبران پنتاگون و کمیته‌های کنگره‌ای نیروهای مسلح صبحت از بحران آمادگی نظامی در ارتش می‌کند؟

واشنگتن اینقدر نظامی و مربی و مستشار در جاهای زیادی در جهان مستقر کرده که حتی نمایندگان منتخب کنگره آمریکا معمولا نسبت به چگونگی استفاده از این ارتش، کارهای که انجام می‌دهد و جاهای که در آنها مشغول انجام عملیات هستند در بی‌اطلاعی به سر می‌برد. در حقیقت زمانی که گزارش شد چهار سرباز نیروی ویژه آمریکا به دست یک گروه کوچک از شبه نظامیان قبیله‌ای وابسته به داعش در جریان یک یورش مشترک آمریکا در نزدیکی مرز نیجر- مالی کشته شدند قانونگذاران آمریکایی در واشنگتن از حضور سربازان آمریکایی در نیجر بهت زده شدند.

سناتور لیندسی گراهام در صبحت‌های تلویزیونی در مورد همین بی‌اطلاعی قانونگذاران آمریکایی گفت: ما دقیقا نمی‌دانیم که در جهان به لحاظ نظامی کجاها حضور داریم و چه کار انجام می‌دهیم.

به صورت مفروض تمامی این صرف هزینه‌ها و منابع نظامی باید سطحی شایسته از امنیت را دست کم برای آمریکایی‌ها خریده باشد. این سرمایه گذاری هنگفت زمانی ارزش دارد که آمریکا در برابر تروریسم ایمن‌تر شده باشد. با این حال به نظر می‌رسد که برعکس آن اتفاق می‌افتد.

یک مطالعه مربوط به اکتبر ۲۰۱۷ از سوی موسسات چارلز کوچ/ ریل‌کلیردیفنس دریافت که ۴۳ درصد آمریکایی‌ها و ۴۱ درصد کهنه کاران نظامی معتقدند که سیاست خارجی آمریکا در ۲۰ سال گذشته امنیت این کشور را کاهش داده است و این آن چیزی نیست که سیاست‌گذاران آمریکایی به دنبالش هستند.

مردم آمریکا از روی دیوانگی نیست که چنین احساسی دارند اطلاعاتی مستدل نگرانی آنها را تصدیق می‌کند. پروژه موسوم به پروژه تهدیدهای فراملیتی وابسته به مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی آمریکا از رهگذر یک نگاه جامع به مشکل تروریسم برای دهه‌های  مختلف کشف کرده که از سال ۲۰۰۱ تاکنون تعداد شبه‌نظامیان افراطی-سلفی به میزان ۲۷۰ درصد افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۸، ۶۷ گروه افراطی در سراسر جهان مشغول فعالیت بودند که افزایش ۱۸۰ درصد نسبت به سال ۲۰۰۱ داشته‌اند. تعداد شبه نظامیان افراطی در جهان نیز حدود ۲۸۰ هزار تن برآورد شده که بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته محسوب می‌شود. طنز تلخ آنجاست که بسیاری از این شبه نظامیان ساکن کشورهایی هستند که در ۱۷ سال هدف حمله و بمباران آمریکا قرار گرفته‌اند شامل؛ عراق ، افغانستان و لیبی.

تمام این ارزیابی‌ها این سوال را پیش می‌آوردند: آیا راهبرد مبارزه با تروریسم واشنگتن تاثیر مطلوب بهبود امنیت آمریکایی‌ها را در پی داشته است یا خیر؟ یا اینکه این راهبرد صرفا موجب به وجود آمدن تروریست‌های بیشتر نسبت به آن‌هایی که کشته می‌شوند، شده، پول بیشتری از جیب مالیات دهندگان آمریکایی را به چاه مستراح فرستاده و بیشتر باعث فرسوده شدن منابع محدود ارتش آمریکا شده است؟

ما جواب این پرسش را نخواهیم دانست مگر آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دولتش دستور دهد یک ارزیابی صادقانه، بی‌طرف و در کلیت دولت نسبت به سیاست‌های فعلی انجام دهد. شاید زمانی که او این کار را انجام دهد به احتمال زیاد ترامپ نظر مشاوران امنیت ملی متعارف خود را که در حمایت از تعهد نظامی بی‌قید و شرط و زمان بندی نشده آمریکا به سوریه و افغانستان استدلال می‌کنند، رد کند.”

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه