بیم و امیدهای آمریکا برای تحریم نفت ایران

در پی تصمیم ایالات متحده آمریکا برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی، تحریم نفتی و به «صفر» رساندن صادرات نفتی ایران در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت. اما بعد از گذشت بیش از دو ماه از موعد اجرای تحریم نفت ایران، آمریکا هنوز نتوانسته است به خواسته خود دست پیدا کند و بر خریداران نفت ایران جهت توقف واردات از این کشور فشار وارد کند. چرا؟

♦️بیم و امیدهای آمریکا برای تحریم نفت ایران
 
✍️#تحلیل_کوتاه 
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
📝 در پی تصمیم ایالات متحده آمریکا برای خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی، تحریم نفتی و به «صفر» رساندن صادرات نفتی ایران در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت. اما بعد از گذشت بیش از دو ماه از موعد اجرای تحریم نفت ایران، آمریکا هنوز نتوانسته است به خواسته خود دست پیدا کند و بر خریداران نفت ایران جهت توقف واردات از این کشور فشار وارد کند. چرا؟
 
💡تحلیل و ارزیابی
 
1- دولت آمریکا در شرایط کنونی در یک نامعادله گرفتار شده است. از یک طرف نفت ایران و تحریم آن را ستون فقرات راهبرد تحریمی خود علیه ایران می‌بیند و از طرف دیگر افزایش قیمت جهانی نفت در اثر این تحریم را نمی‌پسندد.
 
2- این نامعادله باعث شد تا در مرحله اول، در مقطع زمانی 13 آبان ماه گذشته که موعد اجرای تحریم نفتی ایران اعلام شده بود، دولت آمریکا از ادعای «به صفر رساندن» صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای هشت دولت معافیت صادر کند.
 
3- اکنون نیز که مدت معافیت‌های صادر شده در حال انقضا است، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه نامعادله «تحریم نفت ایران – افزایش بهای جهانی نفت»، دوباره آمریکایی‌ها را در مورد اجبار کشورها برای توقف خرید نفت ایران سردرگم کرده است. به‌ویژه اینکه عربستان اخیراً اعلام کرده است تولید نفت خود را کاهش خواهد داد. «برایان هوک» اخیراً در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اینکه آیا دولت آمریکا معافیت‌های را تمدید خواهد کرد، پاسخ داد که فعلاً نمی‌تواند به این پرسش پاسخی دهد.
 
4- نتیجه اینکه انتظار می‌رود تحت تأثیر نامعادله‌ای که تشریح شد آمریکا هم چنان معافیت‌های صادر شده برای خرید نفت ایران را تمدید کند مگر اینکه از طریق افزایش تولید نفت خود یا کشورهایی مانند عربستان بتواند کمبود بازار جهانی نفت را جبران کند.
 
✍️#تحلیل_کوتاه 
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه