عروبیت ترکی!

شرق فرات و مساله‌ی کردها، هچنان مهم‌ترین دغدغه‌ی ترکیه در سوریه است. اردوغانی که روزی وعده‌ی نماز در مسجد اموی دمشق را داده بود، پس از مدتی به این جمع‌بندی رسید که صحنه‌ی سوریه که آن را فرصت می‌پنداشت، از ناحیه کردی، به تهدیدی برای امنیت ملی و حتی تمامیت ارضی ترکیه تبدیل شده است. لذا چند سالی است که برای رفع این تهدید، به تکاپو افتاده است. ترکیه تا کنون، چند گام جدی در این خصوص برداشته است؛

🔹عروبیت ترکی!
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین 
 
🔻شرق فرات و مساله‌ی کردها، هچنان مهم‌ترین دغدغه‌ی ترکیه در سوریه است. اردوغانی که روزی وعده‌ی نماز در مسجد اموی دمشق را داده بود، پس از مدتی به این جمع‌بندی رسید که صحنه‌ی سوریه که آن را فرصت می‌پنداشت، از ناحیه کردی، به تهدیدی برای امنیت ملی و حتی تمامیت ارضی ترکیه تبدیل شده است. لذا چند سالی است که برای رفع این تهدید، به تکاپو افتاده است. ترکیه تا کنون، چند گام جدی در این خصوص برداشته است؛
 
 🔸ترکیه وقتی متوجه تهدید از ناحیه کردها شد، بر ضرورت ایجاد منطقه امن در بخشی از نوار شمالیِ غرب فرات تاکید کرد و در نهایت موفق شد حدفاصل جرابلس تا اعزاز را با کمک گروه‌های تروریستی همسو با خود، اشغال کند تا مانع از پیوستگی کردهای شرق فرات با کانتون عفرین در شمال غربی سوریه شود. نام این عملیات، «سپر فرات» بود.
 
🔸ترکیه در دومین گام، عملیاتی به نام «شاخه زیتون» را در منطقه عفرین انجام داد و موفق شد آن را به اشغال خود درآورد تا عمده‌ی نوار شمالیِ غرب فرات را از کنترل کردها خارج کند. البته شهری چون منبج، اگرچه تحت نفوذ ترکیه است اما هم‌چنان کردها به همراه ارتش سوریه و نیروهای آمریکایی نیز در آن حضور دارند.
 
🔸سومین گام ترکیه برای مواجهه با کردهای سوریه، بناست در شرق فرات به‌عنوان اصلی‌ترین کانون تمرکز کردها رقم بخورد. طی هفته‌های اخیر، ارتش ترکیه هماهنگی‌های لازم را برای حمله تا حدی فراهم ساخت اما هنوز حمله‌ای صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد با توجه به بافت متفاوت این منطقه و حساسیت‌های بالای آن از جمله حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن‌جا، ترکیه نیازمند حرکتی پیچیده‌تر و هوشمندانه‌تر است. تاکید ترکیه بر عرب‌نشین بودن نوار شمالیِ شرق فرات در سوریه، احتمالا از این باب است. ترکیه اصرار دارد بگوید که کردهای سوریه، مناطق عرب‌نشین در این ناحیه را اشغال کرده‌اند. این استدلال را ابومحمد الجولانی سرکرده هیئه تحریر الشام نیز تکرار کرده است. بر همین اساس، به نظر می‌رسد تمرکز ترکیه بر عروبیت و ضرورت آزادسازی مناطق عرب‌نشین از کردها، طی روزهای آتی با جدیت بیشتری دنبال شود تا موانع حمله به شرق فرات یا ایجاد منطقه امن در آن‌جا، کاهش یابد.
 
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه