اتحادیه عرب در بن بست خودساخته

چهارمین نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو اتحادیه عرب فردا یکشنبه (30 دی ماه) در بیروت پس از شش سال وقفه برگزار خواهد شد، نشستی که کشوری چون سوریه به عنوان همسایه لبنان غایب بزرگ آن خواهد بود و مقامات چند کشور دیگر عربی نیز در آن حضور نخواهند داشت.

بنا بر اعلام رسانه های منطقه، نشست اقتصادی اتحادیه عرب که جلسات مقدماتی آن از پنجشنبه هفته گذشته در بیروت آغاز شده و روزهای 19 و 20 ژانویه (29 و 30 دی) نشست اصلی آن در پایتخت لبنان برگزار می‌شود، عاملی مهم در تقویت روابط سیاسی و اقتصادی میان لبنان و کشورهای عربی به شمار می‌رود. 
نشست توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو اتحادیه عرب هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، اما اکنون نزدیک به شش سال است که برگزار نشده؛ آخرین دوره این نشست در عربستان سعودی در سال 2013 بود و دوره‌های قبلی این نشست در کویت در سال 2009 و قبل از آن در مصر در سال 2011 برگزار شد. 
نشست بیروت قبل از برگزاری با حاشیه هایی همراه بوده که مهم ترین آن حضور و یا عدم حضور هیات سوری در آن می باشد. 
شماری از مقامات سیاسی لبنان که مهم ترین آن نبیه بری رییس مجلس این کشور می باشد در روزهای گذشته خواستار حضور سوریه در نشست بیروت بوده اند و در مقابل جریان حامی عربستان و آمریکا در لبنان با حضور سوریه در این نشست مخالفت کرده اند و این در حالی است که دمشق به رغم دعوت به نشست لبنان اعلام کرده که در آن شرکت نمی کند. 
«علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان اعلام کرد که لبنان رسما از سوریه برای شرکت در نشست اقتصادی اتحادیه عرب دعوت کرده، اما دمشق این دعوت را رد کرده است. 
بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، علی تاکید کرد، ‘طبیعی است که از شرکت در این نشست عذر بخواهیم زیرا اتحادیه عرب هنوز از اشتباهی که در حق دمشق انجام داده، برنگشته است. 
وی افزود: سوریه بر حفظ حاکمیت و منافع خود اصرار دارد؛ زمانی که برادران (کشورهای عربی) مواضع خود را تغییر دادند (به رابطه با آنها) نیز مُصر خواهیم بود. 
سفیر سوریه در لبنان در ادامه تصریح کرد، ‘دمشق از دستاوردهای خود و سقوط محاسبات کشورهای عربی و غربی که علیه سوریه جنگ به راه انداختند، شادمان است؛ ما مطمئن هستیم که صاحبان این محاسبات اشتباه در وهله اول برای منافع خود به دنبال راه خروج‌هایی خواهند بود؛ اکنون سوریه از لحاظ سیاسی، نظامی و دیپلماتیک پیروز شده است’. 
عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال 2011 و همزمان با آغاز بحران این کشور با فشار عربستان، امارات، قطر و بحرین و در حمایت از تروریست های تکفیری به حالت تعلیق درآمد، اما اکنون با گذشت حدود هشت سال از بحران سوریه و شکست تروریست های مورد حمایت کشورهای غربی – عربی و فروکش کردن بحران تحمیلی به این کشور، شماری از کشورهای عربی سفارتخانه های خود را در دمشق باز کرده اند و چند کشور غربی نیز به دنبال بازگشایی سفارتخانه خود در سوریه هستند. 
«حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب هم روز جمعه در حاشیه نشست‌های مقدماتی بیروت در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره مشارکت سوریه در اجلاس لبنان گفت: ‘قبلا هم درباره این موضوع از من سوال شد، بازگشت سوریه (به اتحادیه عرب) حتمی است، زیرا اتفاقی که در سال 2011 درباره سوریه افتاد، تعلیق مشارکت تمام هیأت‌های سوری در اتحادیه عرب بود، بنابراین بازگشت سوریه به این اتحادیه امری حتمی و طبیعی است، زیرا سوریه از اتحادیه عرب اخراج نشده، بلکه فقط عضویت این کشور تعلیق شده است’. 
«محمد علی حکیم» وزیر خارجه عراق نیز شب گذشته (جمعه شب) پس از دیدار با «جبران باسیل» همتای لبنانی خود در بیروت تاکید کرد: لغو عضویت سوریه در اتحادیه عرب از اول گامی اشتباه بود و (هم اکنون) در راستای بازگشت سوریه به این نهاد تلاش می‌شود. 
بر اساس گزارش روزنامه لبنانی «النهار»، الحکیم پس از این دیدار اعلام کرد: با باسیل درباره موضوعات مهم بویژه بیانیه پایانی اجلاس اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت صحبت کرده ایم. 
وزیر خارجه عراق با بیان این که تبادل‌نظر با طرف سوری همواره مهم بوده و برای بازگشت تدریجی سوریه به آغوش عربی تلاش خواهیم کرد، افزود: موضع عراق از ابتدا درباره تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه مشخص بوده و ما در راستای بازگشت دمشق به این اتحادیه تلاش می‌کنیم؛ اختلافات به وجود آمده زیاد نیست و امیدواریم به راه‌حلی در این باره برسیم. 
شکست تروریست های تکفیری در سوریه که به آخرین ایستگاه خود رسیده و همچنین برقراری امنیت در بخش های زیادی از این کشور موجب شده تا برخی از کشورهای عربی از رویکرد قبلی خود در حمایت از تروریست های تکفیری دست برداشته و به فکر بازگشایی سفارتخانه هایشان در سوریه بیفتند؛ تغییر رویکرد اتحادیه عرب هم درباره سوریه در همین راستا ارزیابی می شود، اقدامی که باید از سوی این اتحادیه و با جبران مافات گذشته صورت بگیرد. 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال دیدگاه