بازی انتخاباتی نتانیاهو با موشک!

محور مقاومت اگر بخواهد بر نتایج انتخابات پارلمانی آتی اسرائیل اثرگذار باشد، در زمینی بازی نمی‌کند که در نهایت منجر به بهانه‌جویی نتانیاهو و مانور نظامی-سیاسی برای کسب دستاورد در انتخابات شود.

اندیشکده راهبردی تبیین – طی روزهای اخیر، ارتش رژیم صهیونیستی به صورت رسمی اعلام کرد که به مواضع ایران در سوریه حمله کرده است. این حملات به فرودگاه بین‌‌المللی دمشق و مناطق جنوب این شهر صورت گرفته است. بر اساس گزارشی که روسیه از این حملات اعلام داشته است، 4 نفر از اعضای ارتش سوریه در این حملات جان خود را از دست داده‌اند. دولت سوریه می‌گوید که عمده‌ی موشک‌های رژیم صهیونیستی را ردگیری و منهدم کرده است اما با این وجود، برخی از آن‌ها به اهداف مدنظر اسرائیل اصابت کرده‌اند. اما در این میان، یک نکته معنادار در اظهارات و مواضع مقامات رژیم صهیونیستی خودنمایی می‌کند. آن‌ها می‌گویند که ایران ابتدا یک موشک زمین به زمین را به نقطه‌ای از جولان پرتاب کرده است. این ادعای اسرائیل، از سوی برخی رسانه‌های ضد ایرانی برجسته شده و به پیش‌فرضی در ماجرای حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه تبدیل شد. در این خصوص، به نظر می‌رسد چند نکته حائز اهمیت وجود دارد؛

– ارتش رژیم صهیونیستی، در توئیتی که اول بهمن‌ماه منتشر کرد و بیشتر شبیه یک بیانیه بود، به صراحت گفت که «ما حمله به نیروهای قدس ایران در خاک سوریه را آغاز کرده‌‌ایم. ما به نیروهای نظامی سوریه نسبت به تلاش برای آسیب رساندن به نیروها یا سرزمین اسرائیل هشدار می دهیم». این بیانیه در حالی است که تا کنون، کمتر اسرائیل با این صراحت از اقدام نظامی خود در سوریه سخن گفته است. لذا انتشار چنین محتوای کم سابقه‌ای، خود می‌تواند محل تامل باشد که چرا اسرائیل این بار، این‌گونه موضع گرفته است.

 

 

– رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا این‌گونه وانمود کند که در این موشک‌ بازی! در مقام دفاع بوده و به تهاجم ایران واکنش نشان داده است. بر همین اساس، رئیس جمهور این رژیم گفته است که ایرانی‌های مستقر در جنوب سوریه، اقدام به پرتاب موشک به سوی جولان کرده‌اند و به همین دلیل، اسرائیل به آن‌ها پاسخ داده است. اسرائیل حتی برای اثبات ادعای خود، فیلمی را منتشر کرده که در آن، هنگا اسکی‌بازی چند نفر در بلندی‌های جولان، دو موشک در آسمان دیده می‌شود. این فیلم البته جزئیات دیگری که بیان‌گر زمان و مکان باشد، ندارد.

-‌ رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر، به صورت خاصی بر شخص سردار قاسم سلیمانی متمرکز شده است. تا جایی که برخی رسانه‌های این رژیم، علت حمله‌ی اسرائیل به فرودگاه دمشق را حضور سردار سلیمانی در آن‌جا معرفی کرده‌اند. برخی دیگر هم گفته‌اند که سلیمانی جمعه‌ 28 دی‌ماه، در فاصله‌ای کمتر از 40 کیلومتر با مرز فلسطین اشغالی حضور داشته است. اما اصلی‌ترین جملات در این خصوص را نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم گفته است: «سلیمانی بهتر است به جای دخالت در انتخابات، وضعیت پایگاه‌هایی که می‌خواهد در سوریه بنا کند را بررسی کند. تا هنگامی که من نخست وزیر هستم، دست از مبارزه علیه آن‌ها  بر نمی‌داریم.»

بر این اساس، حداقل سه نکته در کنش رسانه‌ای اسرائیل پیرامون حمله موشکی آن به سوریه قابل احصاء است: ارتش این رژیم به صورت رسمی این حملات را پذیرفته است؛ اسرائیل به حمله موشکی ایران پاسخ داده است و ایران در پی اثرگذاری بر نتایج انتخابات پارلمانی این رژیم است که بناست اواسط فروردین‌ماه 1398 برگزار شود. به نظر می‌رسد این سه‌گانه، خود می‌تواند به‌عنوان دلیلی برای عدم پرتاب موشک از سوی ایران به سوی جولان در شرایط کنونی باشد.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

محور مقاومت اگر بخواهد بر نتایج انتخابات پارلمانی آتی اسرائیل اثرگذار باشد به‌گونه‌ای که نتانیاهو دچار خسران شده و احتمال نخست‌وزیری‌اش کاهش یابد، در زمینی بازی نمی‌کند که در نهایت منجر به بهانه‌جویی نتانیاهو و مانور نظامی-سیاسی برای کسب دستاورد در انتخابات شود. نتانیاهو در شرایط کنونی، عمیقاً خود را نیازمند بستری می‌داند تا در داخل رژیم صهیونیستی به رای‌آوری اقدام کند. هرگونه قدرت‌نمایی با موشک‌پرانی به سوریه به بهانه حضور ایران در آن‌جا، متهم‌سازی حزب‌الله به تونل‌سازی در نزدیکی الجلیل در شمال فلسطین اشغالی، اجرای عملیات مهندسی سپر شمالی و هم‌چنین حمله به مواضع گروه‌های مقاومت در غزه، می‌تواند مولفه امنیت را در ذهن صهیونیست‌های ساکن در فلسطین اشغالی برجسته‌تر ساخته و بر کنش انتخاباتی آن‌ها اثرگذار باشد. واقعیت این است که نتانیاهو آن‌قدر خود را نیازمند این صحنه‌سازی‌ می‌داند که به صورت مستقیم به سراغ سردار سلیمانی رفته و او را متهم به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات کرده است تا بلکه از قِبل آن، دستاورد بیشتری در انتخابات عائدش شود. علاوه بر این، این بار ایران را متهم به پرتاب موشک به جولان کرده است تا باز هم مساله‌ی امنیت را برای صهیونیست‌ها پررنگ‌تر سازد در حالی‌که در حملات قبلی، بدون هرگونه ادعای حمله از سوی ایران یا سوریه، اسرائیل اقدام به حمله می‌کرد. بر این اساس و به صورت تحلیلی می‌توان گفت که اساساً موشکی به‌سوی جولان پرتاب نشده است و طرح این ادعا، صرفاً در چارچوب بازی نظامی-سیاسی نتانیاهو است.

 

ارسال دیدگاه