مارک میدوز، مرد پشت پرده تصمیمات جنجالی ترامپ

نشریه 'پولیتیکو' در گزارشی «مارک میدوز» نماینده جمهوری خواه از ایالت کارولینای شمالی را به عنوان فردی که بیشترین نفوذ را بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دارد، معرفی کرده است.

در گزارش نشریه آمده است: میدوز همچنان نفوذ گسترده ای بر ترامپ دارد هر چند که به او پیشنهاد پست ستاد کارکنان کاخ سفید نشده است.
این قانونگذار محافظه کار آمریکایی در طراحی طولانی ترین تعطیلی دولت نقش داشته و ترامپ را تشویق کرد در شرایطی که ممکن بود از تعطیلی بخشی از دولت جلوگیری شود تصمیم نهایی را بگیرد. 
بعد از اینکه «مایک پنس» معاون رئیس جمهور دو روز قبل از مهلت تمدید بودجه آمریکا در 19 دسامبر به قانونگذاران گفت که ترامپ آماده است برای باز نگهداشتن دولت تا اوایل ماه فوریه، طرح بودجه را امضا کند میدوز گوشی تلفن را برداشت تا طرح خود را عملی کند. 
ترامپ تحت فشار میدوز گفت هر گونه طرح بودجه کوتاه مدت را که در آن پیشنهاد بودجه 5.7 میلیارددلاری او برای ساخت دیوار مرزی لحاظ نشده، وتو خواهد کرد. این تصمیم باعث تعطیلی دولت شد که با گذشت یک ماه تغییر چندانی رخ نداده است. 
پولیتیکو نوشت: میدوز در زمره مقامات محافظه کار سرشناسی همچون «لورا اینگراهام»، «شان هانیتی» و ‘راش لیمبو» مجری برنامه‌های گفت وگومحور رادیویی محافظه کاران آمریکایی بوده که با آغاز مذاکرات کنگره در ماه دسامبر، ترامپ را وادار کردند به وعده خود در ساخت دیوار مرزی پایبند باشد. اما در حالیکه کارشناسان جناح راست اغلب خواسته های خود را از برنامه های رادیو و تلویزیونی مطرح می کنند میدوز اغلب از روش مستقیم تری برای ترغیب رئیس جمهور استفاده می کند.
پولیتیکو به نقل از چهار نفر از افراد مطلع از روابط نزدیک میدوز و ترامپ نوشت: گفت وگوهای آنها بیش از رایزنی های ترامپ با مشاوران ارشدش است. آنها گاه یک ساعت تلفنی گفت و گو می کنند و گاه بیش از یک بار در روز تماس دارند. 
نتیجه این مذاکرات و تماس ها این است که این نماینده کنگره که برای سه دوره سابقه خدمت در این نهاد را دارد نفوذ فوق العاده در شکل دهی به مسیر تصمیم گیری های دولت ترامپ و کشور داشته است. 
به نوشته این نشریه، رئیس جمهور شنونده مواضع میدوز در بسیاری از موضوعات از مسائل مهاجرتی گرفته تا امنیت مرزی و امور بین المللی و مسائل قضایی است و این نماینده کنگره از این دسترسی خود به رئیس جمهور برای وادار کردن او برای اتخاذ مواضعی همسو با «انجمن درون حزبی آزادی» متشکل از اعضای محافظه‌کار و لیبرال جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا استفاده کرده است. 
این گروه در سال 2015 تشکیل شد و مارک میدوز ریاست آن را برعهده دارد. 
پولیتیکو، میدوز را یکی از قدرتمندترین قانونگذار آمریکا معرفی و به نقل از یک مقام سابق مجلس نمایندگان آمریکا، وی را فردی که بر رئیس جمهور نفوذ دارد توصیف کرده است.
این گزارش خاطرنشان کرد: میدوز حتی در مقایسه با «پل رایان» که به تازگی مجلس نمایندگان را ترک کرد، ارتباط بیشتری با ترامپ دارد.
در گزارش این نشریه به نقل از یک مقام آگاه در این زمینه آمده است: در سفر اخیر ترامپ به تگزاس، میدوز به همراه مشاوران ترامپ به جلسه ای برای گفت و گو درباره راهبرد تعطیلی دولت به کاخ سفید دعوت شد و وقتی ترامپ اعلام حالت فوق العاده را بررسی می کرد، میدوز کاخ سفید را تحت فشار قرار داد تا گزینه های دیگری را مورد توجه قرار دهد. یکی از پیشنهادهای مطرح شده پرداخت 160 دلار از سوی هر شهروند مکزیکی برای کارت عبور مرزی و اختصاص صندوقی برای سخت دیوار مرزی ترامپ بود.
بر اساس این گزارش، میدوز خشم مشاوران کاخ سفید را برانگیخته است؛ کسانی که امیدوارند از نبرد سیاسی جلوگیری کرده و برخی مسائل را کمرنگ کنند.
این نشریه آمریکایی با اشاره به یکی از موارد مهم اعمال نفوذ میدوز نوشت: او به همراه «جیم جودن» نماینده جمهوی خواهِ عضو انجمن درون حزبی آزادی از ترامپ خواست «رود روزنشتاین» معاون وزیر دادگستری را به دلیل تعلل در پاسخ به درخواست کنگره برای ارائه اسناد تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اخراج کند.
پولیتیکو به نقل از دو مقام آگاه نوشت: در حالیکه ترامپ تحت فشار مقامات نزدیک خود تلاش می کرد از شر روزنشتاین خلاص شود، بیشتر مشاورانش به او توصیه می کردند که این امر بالقوه فاجعه خواهد بود.
در گزارش پولیتیکو به سابقه روابط نزدیک میدوز با ترامپ در جریان کمپین انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 اشاره شده و بیان می شود که او به عنوان رئیس عملیات ترامپ در کارولینای شمالی منصوب شد و اولین عضو کنگره بود که ترامپ را به عنوان نامزد جمهوری خواهان تایید کرد. 
به علاوه هنگامی که دیگر رهبران کنگره تلاش می کردند بدنبال انتشار ویدئوی جنجالی توهین ترامپ به زنان از او فاصله بگیرند، میدوز و همسرش ‘دِبی’ از رئیس جمهور دفاع کردند.
این ویدئو ‘بیلی بوش’ مجری شبکه ‘ان بی سی’ و ترامپ را نشان می داد که اظهارات رکیکی درباره زنان بیان می کردند و انتشار آن با هدف ضربه زدن به کمپین ترامپ بود. 

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال دیدگاه