در اجلاس اقتصادی بیروت چه گذشت؟

چند روز قبل، در حالی چهارمین اجلاس اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت برگزار شد، که از میان سران 20 کشور عربی صرفا امیر قطر و رئیس جمهور موریتانی در اجلاس شرکت نمودند و بقیه کشورها نیز در سطح وزیرحضور پیدا کردند. این اجلاس، طبق توافق باید هر دو سال یکبار برگزار شود، اما به دلیل اختلافات و بحران‌های موجود در کشورهای عربی، شش سال از زمان برگزاری سومین دوره آن که در سال 2013 در عربستان برگزار شد می‌گذرد.

🔹در اجلاس اقتصادی بیروت چه گذشت؟

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻چند روز قبل، در حالی چهارمین اجلاس اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت برگزار شد، که از میان سران 20 کشور عربی صرفا امیر قطر و رئیس جمهور موریتانی در اجلاس شرکت نمودند و بقیه کشورها نیز در سطح وزیرحضور پیدا کردند. این اجلاس، طبق توافق باید هر دو سال یکبار برگزار شود، اما به دلیل اختلافات و بحران‌های موجود در کشورهای عربی، شش سال از زمان برگزاری سومین دوره آن که در سال 2013 در عربستان برگزار شد می‌گذرد. اجلاس توسعه اقتصادی بیروت حواشی و نکات مهمی را در برداشت:

🔸بیش از 23 پرونده در دستور کار این اجلاس قرار گرفت که موضوع بیشتر آن‌ها اقتصادی و مرتبط با منطقه بزرگ و آزاد تجاری و بحث امنیت غذایی در جهان عرب بود.

🔸در این اجلاس بر لزوم به‌کارگیری توانمندی‌های وسیع اقتصادی موجود در جهان عرب برای تضمین امنیت و ثبات تأکید و موضوع پناهندگان نیز به عنوان یک معضل مهم و اساسی پرداخته شد.

🔸ضرورت تدوین یک چارچوب برای همکاری فعال منطقه‌ای، تشویق سرمایه‌گذاری متقابل میان کشورهای عربی ، تقویت زیرساخت‌ها و افزایش مبادلات تجاری مورد تأکید قرار گرفت.

🔸 «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان، طی سخنانی لزوم بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب را یادآور شد وعدم حضور دمشق را باعث ایجاد شکافی بزرگ در اجلاس توسعه اقتصادی دانست. وی گفت: ما به جای انداختن سوریه به آغوش تروریسم، باید آن را در دامان خود حفظ کنیم. تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب با فشار و دستور خارجی و منوط شدن بازگشت آن به اجازه خارجی، یک ننگ تاریخی را برای ما ثبت خواهد کرد.

🔸احمد أبوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب نیز اعلام کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، مستلزم موافقت اعضای این اتحادیه است، زیرا موضوع سوریه دارای ابعاد مختلف و پیچیده‌ای است.

🔸مخالفت سعد حریری با ارائه درخواست از سوی وزارت خارجه لبنان به اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه و اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب نشان می‌دهد که برخی کشورها عربی به جای پذیرش اشتباهات گذشته خود در قبال سوریه و سعی بر جبران آن، به طور شتاب‌زده‌ای سعی بر تغییر سیاست‌های سوریه از طریق گِرو کِشی و اِعمال فشار بر این کشور دارند.

🔸کیفیت و سطح مشارکت اعضای اتحادیه عرب در اجلاس بیروت، اختلاف نظرهای عمیق درباره پرونده‌ها و موضوعات عربی، بحران‌خلیج فارس، اصرار برخی کشورها بر تحمیل مستقیم و غیر مستقیم دیدگاه‌های خود بر دیگر اعضاء و مسائلی از این قبیل، نمایان‌گر عمق شکاف موجود در اتحادیه عرب است که چشم انداز آینده همگرایی اقتصادی- اجتماعی در این اتحادیه را مبهم و تاریک کرده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه