پس از 5 سال؛ ماجراجویی‌های پر هزینه بن سلمان

وعده‌ها و اقدامات ماجراجویانه و اصلاحات پرطمطراق محمدبن سلمان، هرچند روند کسب شهرت را برای وی تسریع نمود، اما خودسری و شتاب‌زدگی نامأنوس در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، مانع از آن شد که به موازات کسب شهرت، مسیر تصاحب قدرت (پادشاهی) نیز برای ولیعهد جوان کامل گردد.

🔹پس از 5 سال؛ ماجراجویی‌های پر هزینه بن سلمان

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻وعده‌ها و اقدامات ماجراجویانه و اصلاحات پرطمطراق محمدبن سلمان، هرچند روند کسب شهرت را برای وی تسریع نمود، اما خودسری و شتاب‌زدگی نامأنوس در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، مانع از آن شد که به موازات کسب شهرت، مسیر تصاحب قدرت (پادشاهی) نیز برای ولیعهد جوان کامل گردد. حال پس از گذشت 4 سال شاهد آن هستیم که اصلاحات وعده داده شده «محمدبن‌سلمان» پیشرفت ملموسی نداشته و همچنان عربستان به طور کامل وابسته به درآمدهای نفتی است، سند چشم انداز 2030 دچار رکودی معنادار است و اوضاع سیاسی نیز به مراتب پیچیده‌تر شده است. نکات ذیل در این باره می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد:

🔸برخی اقدامات و گشایش‌های سطحی مانند رانندگی زنان، آزادسازی موسیقی در قهوه خانه‌ها و رستوران‌ها را نمی‌توان در زمره اصلاحات وعده داده شده و کلان محمدبن سلمان قرار داد، ضمن این‌که بخش عظیمی از بدنه اجتماعی عربستان و خانواده حاکم در این کشور نیز، نسبت به این اصلاحات سطحی نظر موافقی ندارند.

🔸پاکسازی داخلی و به ویژه در رأس قدرت، کنار گذاشتن اعضای خانواده پادشاهی، مداخله نظامی و غیرعقلانی در یمن، قتل جمال خاشقچی وتحریم قطر از جمله اقدامات ولی‌عهد جوان سعودی است که فشارها را بر عربستان افزایش داده و تا حدودی از سرعت اقدامات خودسرانه او کاسته است.

🔸عجله و شتاب وی در تبدیل عربستان به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای، همکاری منسجم با اسرائیل و آمریکا در راستای مقابله با ایران، عملکرد وی در قبال بحرین، قطر، لبنان، سوریه و تلاش برای به حاشیه راندن قضیه فلسطین سبب شده است تا به شدت آماج انتقادات و اتهامات مختلف قرار گیرد.

🔸انحلال اصل اجماع و توافق در خانواده پادشاهی و جایگزینی آن با اصل خودسری، در کنار جای‌گزینی دو شورای سیاسی و اقتصادی به جای 12 شورا، کمیته و هیئت مختلف، از دیگر اقدامات محمدبن سلمان بود که تنش، بی ثباتی و تذبذب را در حاکمیت سعودی افزایش داده است.

🔸از نظر اقتصادی نیز برنامه محمدبن سلمان موسوم به سند چشم انداز 2030، بدون تحقق نتیجه‌ای ملموس راکد مانده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه