ونزوئلا؛ اغتشاش و دخالت در امور داخلی

پس‌ازآنکه رهبر مخالفان دولت کنونی ونزوئلا (خوان گویدو)، خود را رئیس‌جمهور دوره‌ی انتقالی خواند، دونالد ترامپ و روسای برخی کشورهای دیگر نیز دولت وی را به رسمیت شناختند.

♦️ونزوئلا؛ اغتشاش و دخالت در امور داخلی

📝 پس‌ازآنکه رهبر مخالفان دولت کنونی ونزوئلا (خوان گویدو)، خود را رئیس‌جمهور دوره‌ی انتقالی خواند، دونالد ترامپ و روسای برخی کشورهای دیگر نیز دولت وی را به رسمیت شناختند.

وزیر خارجه‌ی آمریکا نیز در برابر اخراج دیپلمات‌های آمریکایی از ونزوئلا به دستور دولت آن کشور مقاومت کرده و اعلام داشته دیپلمات‌های آمریکایی از ونزوئلا خارج نخواهند شد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

1- وقایع اخیر پس‌ازآن رخ داده که نیکلاس مادورو دومین دوره‌ی ریاست جمهوری خود را در ونزوئلا آغاز کرده است. بدیهی است که آنچه ریاست یک شخص را بر دولت قانونی می‌کند، رأی مردم است، نه تظاهرات عده‌ای در حمایت از او.

2- ایالات‌متحده که به‌وضوح با دولت مادورو دارای خصومت است، اعلام کرده روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را با دولت خودخوانده ادامه خواهد داد. برقراری رابطه با این دولت غیرقانونی و امتناع از خروج دیپلمات‌های آمریکایی از ونزوئلا، با قوانین و کنوانسیون‌های موجود روابط سیاسی و دیپلماتیک در تناقض است.

3- جدا از این مطلب، رفتار ایالات‌متحده بیانگر خوی مستکبرانه‌ی آن کشور است. آمریکا که نمی‌تواند از منابع سرشار نفت و طلای ونزوئلا چشم‌پوشی کند، سعی دارد با حمایت از یک دولت خودخوانده و شاید دست‌نشانده، منافع خود را در ونزوئلا تأمین کند.

4- علاوه بر این، نباید در تحلیل آنچه که در ونزوئلا در جریان است، دچار اشتباه شد. گرچه گویدو خود را در جمع هوادارانش رئیس‌جمهور خوانده است، در حال حاضر کنترل کشور در دست دولت ونزوئلاست.

5- بااین‌حال، این احتمال (هرچند کم) وجود دارد که وی از دولت آمریکا درخواست کمک نماید که در آن صورت، ممکن است آمریکا با ادعای اینکه دولت قانونی ونزوئلا از آن کشور دعوت کرده است، اقدام به دخالت نظامی در ونزوئلا کند.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه