ترکیه و چالشی به نام «آدنا»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در روزهای اخیر و پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با سخن گفتن از توافق سال 1998 «آدنا» میان سوریه و ترکیه، صراحتاً دمشق را به نقض آن متهم کرد.

🔹ترکیه و چالشی به نام «آدنا»

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در روزهای اخیر و پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با سخن گفتن از توافق سال 1998 «آدنا» میان سوریه و ترکیه، صراحتاً دمشق را به نقض آن متهم کرد. توافقی که براساس آن ترکیه برای رهگیری معارضان کرد خود می‌تواند تا پنج کیلومتر وارد خاک سوریه شود. درباره این مواضع جدید ترک‌ها چند نکته وجود دارد:

🔸اردوغان در هفته‌های گذشته از توافق با آمریکایی‌ها برای ایجاد منطقه امنی به عرض حدودی 30 کیلومتر در شمال سوریه خبر داده بود؛ اما به نظر می‌رسد گذشت زمان و مخالفت‌های آشکار و پنهان طرف‌های حاضر و واقعیات میدانی سوریه تحقق این خواسته ترک‌ها را کمرنگ کرده است.

🔸رئیس‌جمهور ترکیه برای ایجاد منطقه امن مورد اشاره، روی موافقت روس‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده بود. اما در سفر چند روز پیش به مسکو و دیدار با همتای روس خود، خلاف آن چیزی را که دوست داشت، شنید؛ پوتین آشکارا از اردوغان خواست که تمرکز خود را بر توافق آدنا بگذارد و آن را معیار رفتار دولت خود در شمال سوریه قرار دهد.

🔸فارغ از اینکه آیا اساساً ترک‌ها از ابتدا ظرفیت‌ و قابلیت ایجاد و کنترل منطقه امن 30 کیلومتری را داشتند یا نه، به نظر می‌رسد اظهارات جدید رئیس‌جمهور ترکیه و اتهام به سوریه برای نقض توافق آدنا، نوعی بازی رسانه‌ای است؛ اردوغان اگر حقیقتاً به اجرای بی قید و شرط این توافق پایبند باشد، باید پیش و بیش از آن مانع عملیات ارتش سوریه و متحدانش در ادلب نشود و به تردد تروریست ها از کشورش به سوریه پایان دهد، چیزی که در توافق تکمیلی آدنا نیز مورد اشاره دو کشور قرار گرفته بود.

🔸نکته آخر اینکه دمشق نیز با بازگشت مجدد به توافق آدنا مخالفتی ندارد؛ اما طبیعتاً خروج نظامیان ترکیه از شمال سوریه و تلاش برای عدم حمایت از برخی گروه‌های مستقر در این منطقه، پیش‌نیاز اجرای توافق مورد اشاره خواهد بود که التزام فوری ترکیه به آنها دور از ذهن به نظر می‌رسد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه