هماهنگی در «بحر المیت»، بازی در لهستان و تونس

امروز پنج‌شنبه، وزرای خارجه پنج کشور بحرین، امارات، کویت، مصر و اردن، به همراه وزیر مشاور در امور خارجه دولت عربستان، در کاخ ملک حسین در منطقه بحر المیت دور هم جمع می‌شوند تا درباره روابط بین کشورهای عربی و مسائل منطقه‌ای گفتگو کنند.

🔹هماهنگی در «بحر المیت»، بازی در لهستان و تونس

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻امروز پنج‌شنبه، وزرای خارجه پنج کشور بحرین، امارات، کویت، مصر و اردن، به همراه وزیر مشاور در امور خارجه دولت عربستان، در کاخ ملک حسین در منطقه بحر المیت دور هم جمع می‌شوند تا درباره روابط بین کشورهای عربی و مسائل منطقه‌ای گفتگو کنند. در خصوص این نشست، چند نکته حائز اهمیت است؛

🔸 این نشست، دو هفته قبل از کنفرانس ورشو در لهستان است که بنا دارد صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا را مورد بررسی قرار دهد. کنفرانس ورشو را نخستین‌بار وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به منطقه مطرح کرد و مقابله با ایران را اصلی‌ترین محور آن دانست. نشست وزرای خارجه شش کشور عربی در اردن، احتمالا محلی برای هماهنگی مواضع برای حضور در ورشو خواهد بود.

🔸این‌که عربستان، بجای ابراهیم العساف وزیر خارجه جدیدش، عادل الجبیرِ برکنارشده را به اردن فرستاده، محل تامل است. هرچند الجبیر اکنون وزیر مشاور در امور خارجه عربستان است اما در هرصورت، العساف، همتای وزرای خارجه پنج کشور عربی دیگر حاضر در اردن محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد ضدیت غیرقابل انکار الجبیر با ایران، در این انتخاب ریاض بی‌تاثیر نبوده است.

🔸البته این کشورهای عربی که با نسبت‌های متفاوتی، همسو و همراه با عربستان هستند، علاوه بر ایران و کنفرانس ورشو، مسائل دیگری نیز برای بررسی دارند. به نظر می‌رسد نشست آتی سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که در تونس برگزار می‌شود، یکی از این موارد است. حضور یا عدم حضور سوریه در این نشست، با توجه به علائق و نفوذ تونسِ میزبان، احتمالا محل بحث در بحر المیت خواهد بود. مقابله با قطر، تشکیل نیروی نظامی مشترک، همراه‌سازی بیشتر اردن در معادلات منطقه‌ای و معامله قرن نیز از دیگر مواردی است که احتمالا در این نشست طرح خواهد شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه