سازوکار ویژه مالی اروپا؛ بیم‌هایی در آن سوی امیدها

هفته گذشته، پس از ماه‌ها تأخیر، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، ثبت سازوکار را به نام INSTEX را اعلام کردند که می‌باید تحریم‌های ضدایرانی آمریکا را خنثی کرده و ایران را از منافع برجامی خود منتفع کند.

♦️سازوکار ویژه مالی اروپا؛ بیم‌هایی در آن سوی امیدها

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝هفته گذشته، پس از ماه‌ها تأخیر، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، ثبت سازوکار را به نام INSTEX را اعلام کردند که می‌باید تحریم‌های ضدایرانی آمریکا را خنثی کرده و ایران را از منافع برجامی خود منتفع کند. این سازوکار در داخل مورد تبلیغ گسترده یک جریان رسانه‌ای قرار گرفت که به نظر می‌آید بنا بر ملاحظاتی تمایل به گفتن همه واقعیات در مورد سازوکار ویژه مالی اروپا را ندارند. اما در کنار امیدهایی که به این سازوکار بسته شده است، بیم‌ها و نگرانی‌های جدی نیز مطرح هستند که نباید مورد غفلت قرار گیرند.

💡تحلیل و ارزیابی

1- به اعتراف اروپایی‌ها حداقل تا اواسط سال جاری میلادی، قرار نیست که INSTEX برای کالاهای تحریمی از سوی ایالات متحده مانند نفت استفاده شود. بلکه در چند ماه آتی تنها اقلام غیر تحریمی شامل غذا و دارو از طریق این سازوکار در دسترس ایران قرار خواهد گرفت. بدون اینکه هیچ تضمین و آینده مشخصی برای توانایی ورود سازوکار ویژه مالی به اقلام تحریمی وجود داشته باشد.

2- طبق آنچه که اعلام شده است، روش کار INSTEX به‌گونه‌ای است که ایران نخواهد توانست پول حاصل از صادرات نفت خود را به داخل کشور بازگرداند. ایران تنها می‌تواند معادل پول نفت صادراتی خود از کشورهای خارجی کالا دریافت کند.

3- هیچ تضمینی برای اینکه INSTEX بتواند از شرکت‌های اروپایی مایل به همکاری با ایران در برابر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا محافظت کند وجود ندارد. این نکته هم در اظهارات آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

4- به هنگام اعلام سازوکار مالی، اروپایی‌ها موضوعاتی مانند بحث سیاست‌های منطقه‌ای و توان دفاعی موشکی ایران را نیز مطرح و نسبت به آن‌ها ابراز نارضایتی کردند. این احتمال وجود دارد که ادامه کار INSTEX منوط به مذاکره ایران در مورد سیاست‌های منطقه‌ای و موضوع توانمندی موشکی خود با اروپایی‌ها شود.

5- نتیجه اینکه در کنار امیدهایی که برخی در داخل کشور به سازوکار مالی اروپایی‌ها بسته‌اند، نگرانی‌های بسیار جدی و حیاتی نیز وجود دارد که غفلت از آن‌ها ممکن است کشور را مجدداً دچار یک خسارت بزرگ‌تری نماید.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه