از ونزوئلا تا ایران؛ آمریکا به دنبال چیست؟

اگرچه دونالد ترامپ با شعار «اول آمریکا» توانست در انتخابات سال 2016 ایالات متحده آمریکا پیروز شود، اما این شعار باعث نشد تا از مداخلات آمریکا در سایر کشورها کاسته شود. در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز مانند گذشته، اموری که ذاتاً در صلاحیت کشورها قرار دارد، مورد مداخله جدی آمریکا قرار گرفته است.

♦️از ونزوئلا تا ایران؛ آمریکا به دنبال چیست؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝اگرچه دونالد ترامپ با شعار «اول آمریکا» توانست در انتخابات سال 2016 ایالات متحده آمریکا پیروز شود، اما این شعار باعث نشد تا از مداخلات آمریکا در سایر کشورها کاسته شود. در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز مانند گذشته، اموری که ذاتاً در صلاحیت کشورها قرار دارد، مورد مداخله جدی آمریکا قرار گرفته است.

📝ایران و ونزوئلا دو نمونه از کشورهایی هستند که در معرض بیشترین دخالت‌های استکباری آمریکا قرار گرفته‌اند. در هر دو کشور آمریکا به دنبال جنگ اقتصادی، سرنگونی نظام سیاسی و استقرار حکومتی وابسته و دست‌نشانده خود است.

💡تحلیل و ارزیابی

1- در روزهای اخیر ایالات متحده به شدت تحرکات خود در ونزوئلا و ایجاد آشوب در این کشور افزوده است. یکی ازدلایل اصلی آن نیز تأثیراتی است که تحولات ونزوئلا می‌تواند بر خصومت ورزی این کشور در قبال ایران و دیگر کشورها داشته باشد.

2- در اولین مورد، آمریکایی‌ها در پی «مدل‌سازی» از براندازی در ونزوئلا هستند تا نسخه‌ای قابل استفاده برای دیگر کشورها مانند ایران تهیه کنند. در این مدل، بعد از یک دوره جنگ و تهاجم اقتصادی و ایجاد نارضایتی گسترده در توده مردم، پایگاه عمومی نظام سیاسی حاکم هدف قرار گرفته و سپس با ظهور یک رهبر وابسته، زمینه سقوط حکومت فراهم می‌شود.

3- مورد دیگر اینکه در سطح راهکنشی، آمریکایی‌ها برای پیروزی در تخاصم علیه ایران از جنبه‌های متعددی به پیروزی در ونزوئلا نیاز دارند. یکی از آثار تحریم‌های آمریکا علیه ایران عدم ثبات در قیمت جهانی نفت است که خوشایند دولت ترامپ نیست. استقرار دولتی وابسته در ونزوئلا که ظرفیت تولید روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت را دارد، می‌تواند خلأ ناشی از توقف صدور نفت ایران پر شود.

4- نهایتاً اینکه سرانجام تحولات در ونزوئلا از نظر دولت آمریکا حاوی یک پیام به متحدان و مخالفان این کشور خواهد بود. آمریکایی‌ها امیدوارند موفقیت نقشه‌های آن‌ها در ونزوئلا دیگر کشورهای مخالف سیاست‌های استکباری و زیاده خواهانه آمریکا از جمله ایران را به این نتیجه برساند که این کشور در رویارویی و براندازی حکومت‌های مخالف خود، اراده‌ای جدی دارد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه