ستون نویس روزنامه القدس العربی:

انقلاب ایران اسلام سیاسی را به دنیا معرفی کرد

روزنامه 'القدس العربی' چاپ لندن در ستون مقالات خود مطلبی را به قلم 'سعید الشهابی' تحلیلگر عرب منتشر کرده که در آن به موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران پرداخته است.

الشهابی آورده است: نظام سیاسی در ایران اکنون در آستانه چهل سالگی قرار دارد، چهل سال پیش این کشور بزرگ و مسلمان در سال 1979 میلادی تغییرات گسترده ای را تجربه می کرد که هیچ سرویس اطلاعاتی یا کارشناسی فکر رخداد آن را هم نمی کرد.
وی افزود: در هیاهوی تظاهرات میلیونی مردم ایران در اعتراض به رژیم شاهی، ‘جیمی کارتر’ رئیس جمهوری وقت آمریکا با بیان اینکه ‘محمدرضا پهلوی’ همچنان سرپا ایستاده است، ناکارآمدی سرویس اطلاعاتی آمریکا را نشان داد، زیرا کارتر با استناد به گزارش های سیا از اوضاع داخلی ایران، همچنان بر حمایت خود از شاه اصرار می کرد. 
وی اضافه کرد: اما گزارش های سیا با واقعیت اختلاف داشت و توده های مردم ایران با انقلاب اسلامی و (امام) ‘خمینی’ (ره) همراه شده بودند.
الشهابی نوشت: (امام) خمینی (ره) از روز نخست بازگشت به ایران و سخنرانی طوفانی خود در ‘بهشت زهرا’ با تهدید دولت ‘شاپور بختیار’ اعلام کرد که دولت تشکیل می دهد و طی 10 روز که بعدها به ‘دهه فجر’ مشهور شد، دولتی را به ریاست مهندس ‘مهدی بازرگان’ تشکیل داد.
تشکیل دولت جمهوری اسلامی ایران از سوی (امام) خمینی (ره) منجر شد که بختیار با لباس زنانه به فرانسه بگریزد.
به نوشته الشهابی، انقلاب اسلامی ایران چند ویژگی دارد که آن را در مقایسه با دیگر انقلاب ها متمایز کرده است، نخست، هنگامی که ‘اسلام سیاسی’ هیچ جایگاهی در محافل دینی و سیاسی دنیا نداشت، انقلاب اسلامی خود را با یک رویکرد دینی واضح به دنیا معرفی کرد.
دوم آن که این انقلاب یک انقلاب کاملا مردمی بود و خیابان های شهرهای مختلف ایران عرصه حضور میلیونی مردم بود .
سوم آن که این انقلاب یک انقلاب همه جانبه و مبتنی بر اصول بود و رهبر آن هیچ گاه حاضر به مذاکره با شاه نشد و همواره بر سقوط نظام شاهی و رفتن وی اصرار می ورزید که در نهایت نیز موفق شد.
چهارم، رهبران این انقلاب از ابتدا و بدون ترس از کسی برای پایبندی به اسلام سیاسی، ایدئولوژی خود را مطرح کردند و به آن متمسک شدند. 
پنجم، مردم ایران به رهبری (امام) خمینی (ره) موفق شدند سیاست های آمریکا در خاورمیانه را برهم بزنند.
الشهاب نوشت: آمریکا در خاورمیانه با اعمال سیاست دو ستونی در مواجهه با عربستان و ایران، این دو کشور را برای حمایت از خود تا دندان مسلح کرده بود تا در برابر هر کشوری که بخواهد علیه آمریکا در منطقه اقدام کند، بایستند، اما انقلاب اسلامی ایران، این سیاست را از بین برد.
نویسنده القدس العربی افزود: به رغم آن که این انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی بود، همه طبقات سیاسی و دینی در این کشور با هر رویکردی خود را جزئی از آن می دانستند.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول این چهل سال نه تنها در برابر دشمنان خود ایستاد، بلکه توانست قدرتش را در منطقه توسعه دهد و حتی وجود تحریم های بین المللی نیز نتوانست توسعه قدرت ایران را متوقف کند و این کشور روز به روز با اتکا به تولید ملی و خودکفایی توانست حضور خود را در خاورمیانه تثبیت کند.
الشهابی نوشت: اکنون ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای و به اذعان رژیم صهیونیستی تبدیل به تهدیدی برای این رژیم و آمریکا شده است و موازنه قدرت را در خاورمیانه برهم زده است.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال دیدگاه