نویسنده سوری:

فشارهای آمریکا گواه اهمیت منطقه‌ای ایران اسلامی و مقاوم است

نویسنده سوری نوشت، فشارهای تازه آمریکا بر سوریه و روسیه برخاسته از خشم ترامپ از اراده مقاومت ایرانی‌ها در برابر تحریم‌های اقتصادی و تلاششان برای پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است.

خانم «ربی یوسف شاهین»، نویسنده سوری و ستون نویس روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»  در یادداشتی با عنوان اینکه «آیا ایران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اسرائیل است که آمریکا به خاطرش جنگ اقتصادی علیه ایران به راه انداخت؟»،  توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای مهار قدرت و نفوذ روز افزون ایران ناکام توصیف کرد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: جنگ‌های خاورمیانه، به ویژه جنگ سوریه، با جاه‌طلبی‌های متنوعی از لحاظ اقتصادی، نظامی، جغرافیایی و اجتماعی صورت گرفته است و جنگ سوریه  یک جنگ جهانی متمایزی بود  که فصول جنگ‌های آن هم در طول بیش از هشت سال شکل متفاوت از یکدیگر داشت.

به نوشته رای الیوم، در طول جنگ‌های تاریخ، خونین‌ترین جنگ، حمله مغول‌ها بود که طی دوره 1207-1472 بیش از 200 سال طول کشید، امپراطوری مغول به عنوان «دولت مغول بزرگ» یا «دولت تاتار» شناخته شد و بزرگترین امپراتوری به شمار می‌رفت، نیروهای مغول را هم «مرگ سیاه »، توصیف می‌کردند؛ زیرا آنها حملات خود را با خونریزی، کشتار و تخریب زیاد مرتکب می‌شدند.

این روزنامه افزود: تاتارها به حملات خود ادامه دادند، تا زمانی که روسیه موفق به تجزیه امپراتوری تاتار در سال 1260  شد، و حالا آمریکای بزرگ جا پای مغول‌ها گذاشته است، اما به طرق مختلفی که مطابق با تحولات دوره کنونی است.

نویسنده تصریح کرد: تلاش برای تغییر موازنه‌هایی که در نتیجه  پیروزی سوریه و متحدان آن ایجاد شده آن هم با فشار بر روی روسیه، به عنوان مثال، و یا سوری و تولید به اصطلاح قانون «سزار»  و یا برای اجرای یک جانبه تحریم‌های اقتصادی توسط واشنگتن، برای تغییر موازنه‌های موجود و به بازی گرفتن قوت شهروندان سوری، با هدف لطمه زدن به اراده مقاومت سوریه است.

وی قانون سزار آمریکا را بدعت خواند و گفت: سیاست آمریکا دیگر بر هیچ کسی پنهان نیست و هدف از وضع این قانون تضعیف پیروزی‌هایی است که موانعی در مسیر دستیابی به مقاصد آمریکا محسوب می‌شود و آمریکا از طریق آن به دنبال خالی کردن خشم خود و تحقق خواسته‌های رژیم اسرائیل است.

به عقیده نویسنده، ایران یک متحد است که در کمک به مبارزه با تروریسم در سوریه از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد و از همین رو رهبران آمریکا و اسرائیل حضور ایران در سوریه را خطر واقعی برمی‌شمرند چون محور مقاومت با زور بازوی خود نشان داده که محوری شکست ناپذیر است و حالا آمریکا و اسرائیل چشم دیدن پیروزی‌های محور مقاومت را ندارند و برای تجزیه و فروپاشی آن تلاش می‌کنند  و از آنجایی که ایران بزرگ‌ترین پشتیبان محور مقاومت در همه جاست،  پس از شکست در به زانو درآوردن سوریه، نوک پیکان حملاتشان را متوجه ایران کرده‌اند.

رای الیوم نوشت: اما پاسخ ایران به توطئه‌های آمریکا با افزایش قدرتش و پایبندی به معاهده‌هایی بوده که آمریکا آنها را وضع کرده بود، به گونه ای که خود آمریکا گوی سبقت در خروج از این معاهدات را ربود، نظیر اتفاقی که در توافق هسته‌ای ایران افتاد، علاوه بر این، آمریکا بر متحدان راهبردی ایران نظیر روسیه هم فشار می‌آورد، فشار آمریکا از طریق لغو پیمان موشک‌های کوتاه برد و میان برد بود تا به دلیل حمایت روسیه از برنامه هسته‌ای ایران روسیه و ایران را به یک اندازه تحت فشار گذارد.

این روزنامه افزود: اما پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران نقشه‌های صهیونیستی آمریکایی را ناکام خواهد گذاشت، چون دستاوردهای نظامی ایران برتری بلامنازعی را برای ایران پدید آورده است

نویسنده تصریح کرد: چیزی که موجب نگرانی آمریکا شده این است که این کشور کاملا متوجه پیشرفت نظامی و اقتصادی ایران  بخصوص در زمینه هسته ای شده است و این علاوه بر دستاوردهای اقتصادی و سیاسی و نظامی است که اتحادیه اروپا را به جستجوی راه‌هایی برای ادامه رابطه با ایران کشانده است و این نشانه اهمیت حضور ایران در صحنه اروپاست.

رای الیوم نوشت: از این رو، ما در می‌یابیم که سیاست‌های ایالات متحده علیه ایران تحقق نیافته است، همانطور که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت: آمریکا در جنگ اخیر با مردم ایران  در ابعاد سیاسی، حقوقی، بین المللی و روانی شکست خورد.

این روزنامه افزود: ایران در طول فعالیت‌های سیاسی خود ثابت کرده که در تمام سطوح کشوری مقاوم است، عراق را در جنگ علیه  تروریسم یاری کرد و همچنین به سوریه در برابر یک جنگ جهانی ناعادلانه‌ای که علیه آن به راه افتاد، کمک کرد و همچنین حامی ملت مظوم یمن بوده است تا برسد به فلسطین و حمایت‌هایی که از مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی می‌کند، همه این اقدامات ایران آنرا در لیست سیاه آمریکا قرار داده است؛ اما در ازای آن ایران در راس جبهه مقاومت است کشوری است که از جایگاهی برتر در منطقه برخوردار است که موجب نگرانی و دغدغه اسرائیل و آمریکاست، اما شعارهایشان درباره حمله به ایران سست و بی اساس است.

نویسنده در پایان تصریح کرد: در نهایت باید گفت، قدرت ایران را نمی‌توان دست کم گرفت و فشارهای آمریکا بزرگ‌ترین گواه اهمیت منطقه‌ای این کشور اسلامی مقاوم است و ایده راه اندازی جنگ نظامی علیه ایران با پاسخ رهبران ایرانی روبرو شده است که با قاطعیت می‌گویند، پاسخ ایران ویرانگر خواهد بود.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه