منطقه در یک نگاه ( 16 بهمن 97)

منطقه در یک نگاه ( 16 بهمن 97)

#منطقه_در_یک_نگاه | 16 بهمن 97

1-«بندر بن سلطان»، سفیر پیشین عربستان در آمریکا در گفت‌وگو با نخستین نسخه روزنامه «ایندیپندنت عربی» از دیدار خود با رهبر انقلاب در سال 1386 خبر داد و گفت: «عجیب این است که من با احساسی مثبت از آن دیدار خارج شدم. او مردی روشنفکر و اهل مطالعه است.»

2-«ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه که به تهران سفر کرده، ظهر امروز(سه‌شنبه) با محمدجواد ظریف دیدار کرد و درباره آخرین تحولات سوریه به گفت‌وگو پرداخت. «گیر پترسن» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز بعدازظهر امروز(سه‌شنبه) با ظریف دیدار کرد.

3-یک منبع دیپلماتیک در بروکسل به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که حداقل 8 کشور لبنان، الجزایر، عراق، تونس، مصر، سودان، امارات و بحرین خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند.

4-شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی خبر داد که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن، تسلیحات آمریکایی را به تروریست‌های القاعده، شبه‌نظامیان سَلفی و دیگر گروه‌ها داده است.

5-«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با تأکید بر لزوم ترک «منبج» از سوی نیروهای کرد سوریه در چند هفته آتی، گفت: «صبر ترکیه حدی دارد». اردوغان مدعی شد که ترکیه خواستار حفظ تمامیت ارضی و بازگشت مردم سوریه به کشورشان و برگزاری انتخابات آزاد براساس قانون اساسی جدید است.

6-سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، تأکید کرد که مقاومت عراق سیاست‌های زورگویانه ترامپ را در هم خواهد شکست.

7-هیأت‌های دو جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین که برای مشورت درباره آتش‌بس به قاهره رفته اند، تأکید کردند که آتش‌بس با رژیم صهیونیستی باید متقابل باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه