انقلاب اسلامی، ماهواره امید و جوان سودانی

چند سال قبل، الجزیره میزبان پطروس غالی، وزیر خارجه اسبق مصر بود که بعدها به دبیرکلی سازمان ملل نیز رسید. جوانی به نام حیدر از سودان، تلفنی سوالش را از پطروس غالی می‌پرسد و سپس گفتگویی معنادار میان مجری و میهمان شکل می‌گیرد.

♦️انقلاب اسلامی، ماهواره امید و جوان سودانی

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻چند سال قبل، الجزیره میزبان پطروس غالی، وزیر خارجه اسبق مصر بود که بعدها به دبیرکلی سازمان ملل نیز رسید. جوانی به نام حیدر از سودان، تلفنی سوالش را از پطروس غالی می‌پرسد و سپس گفتگویی معنادار میان مجری و میهمان شکل می‌گیرد.

🔹مجری: حیدر از سودان، سوالت را بپرس حیدر.

▪️حیدر: به مهمان گرامی خوش‌آمد می‌گویم. سوالم را واضح و به صورت مقایسه‌ای مطرح می‌کنم. سی سال از معاهده کمپ دیوید گذشته است، مصر سی سال در صلح بوده در حالی‌که الان نسبت به وضع داخلی و پیشرفت، کمبود وجود دارد. در مقابل، سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد در حالی‌که 8 سال آن در جنگ و بقیه در محاصره اقتصادی گذشته است و امروز می‌بینید که ایران ماهواره [امید] به فضا می‌فرستد اما حالا مصر بعد از سی سال به کجا رسیده است؟

🔹مجری: مصر بعد از سی سال به کجا رسیده است؟ در مقایسه با ایران که امروز به فضا رسیده است، چند سال در جنگ بوده و تقریبا بین دو کشور از جهات زیادی مثل جمعیت، موقعیت جغرافیایی و تاریخی شباهت وجود دارد.

🔸پطرس غالی: مصر در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت کرده است.

🔹مجری: آیا به سمت عقب پیشرفت کرده است؟!

🔸پطروس غالی: نه! به سمت جلو.

🔹مجری: در چه چیزهایی؟!

🔸پطروس غالی: نه! خوب بوده‌ایم، چه نسبت به اندیشه جدید، چه نسبت به نزدیکی به جهان غرب و راهکار جدید برای برپایی وحدت و اتحاد.

🔹مجری: این‌ها فقط شعار است. باید از پیشرفت صحبت کنید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه