آمریکا و شکست داعش؟!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، چهارشنبه شب در جمع نمایندگان ائتلاف بین‌‌المللی مبارزه با داعش، گفت که به‌زودی شکست قطعی و صد درصدی داعش را اعلام خواهد کرد. در این خصوص، چند نکته حائز اهمیت است؛

🔹آمریکا و شکست داعش؟!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، چهارشنبه شب در جمع نمایندگان ائتلاف بین‌‌المللی مبارزه با داعش، گفت که به‌زودی شکست قطعی و صد درصدی داعش را اعلام خواهد کرد. در این خصوص، چند نکته حائز اهمیت است؛

🔸ترامپ در حالی در تلاش است تا افتخار شکست داعش را به نام آمریکا بزند که خود او در ایام رقابت‌های انتخاباتی با هیلاری کلینتون، به صراحت گفت که دولت اوباما در تشکیل داعش نقش ایفا کرده است. حتی وقتی به این ادعای او اعتراض شد، در سخنرانی بعدی، با صراحت و دقت بیشتری این ادعا را تکرار کرد. لذا اکنون ترامپ مدعی شکست داعشی است که به زعم او، خود آمریکا آن را ایجاد کرده است.

🔸عملکرد آمریکا و ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، محل تردید جدی است. در سال‌های گذشته، روزنامه نیویورک‌تایمز حداقل دو بار در گزارش‌های پنتاگون در این زمینه، تشکیک جدی کرد. منابع این روزنامه البته از خود پنتاگون بودند. در نهایت هم بنا شد کمیته‌ای به راستی‌آزمایی گزارش‌های پنتاگون بپردازد.

🔸حتی اگر گزارش‌های پنتاگون در خصوص تعداد عملیات‌های ائتلاف، تعداد کشته‌شدگان داعش و … درست باشد و از سوی دیگر، ادعای ترامپ در ایام انتخابات ریاست جمهوری هم نادرست باشد! باز هم شواهد مستندی وجود دارد که از حمایت آمریکا از داعش حکایت می‌کند. آمریکا نمی‌تواند بگوید نسبت به حرکت ستونی گسترده داعش برای اشغال الرمادی در عراق، اشراف اطلاعاتی نداشته است. علاوه بر این، نجات جان برخی از دواعش در لحظات حساس، انتقال آن‌ها به افغانستان، ارسال تجهیزات برای آنان و … از جمله مواردی است که مبتنی بر شواهد و یا تحلیل‌های نزدیک به واقع، خبر از همکاری عملیاتی واشنگتن با داعش دارد.

🔸از جمله مثال‌هایی که در خصوص ضعف‌های دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران می‌توان مطرح کرد، همین مساله شکست داعش در سوریه و به‌ویژه در عراق است. در حالی که ایران نقشی کلیدی در نابودی داعش در عراق و سپس سوریه بازی کرد، آمریکا و متحدانش که خود شریک جرم داعش هستند، در حال زدن دور افتخار می‌باشند!

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه