والت: تحقیر منتقدان تنها راه لابی اسرائیل در آمریکا است

استاد دانشگاه هاروارد، سیاست های رژیم صهیونیستی در اشغال فلسطین و از بین بردن جمعیت در غزه را موجب کاهش حمایت در آمریکا دانست و گفت: تنها راه باقی مانده لابی های طرفدار اسرائیل برای بقای این حمایت، تحقیر و بی اعتبار کردن کسانی است که واقعیات را بگویند.

به دنبال یک یادداشت توئیتری ایلهان عمر نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا درباره رژیم صهیونیستی، موجی از مخالفت ها در بین مقامات این کشور شکل گرفت تا جایی که مساله استعفا یا اخراج وی از کنگره مطرح شد. 
اگرچه عمر در یادداشت دیگری هرگونه یهودی ستیزی را منکر شد اما فشار لابی های صهیونیست به ویژه از سوی جمهوریخواهان ادامه دارد.
استفان والت در مقاله تفصیلی خود در فارن پالیسی با عنوان «چگونه درباره اسرائیل حرف بزنیم یا نزنیم» به این مساله پرداخت و نوشت: طوفانی پیرامون توئیت ایلهان عمر نماینده مجلس آمریکا به تازگی در آمریکا به پا شده است . این توئیت انتقادی در مورد نحوه اداره اسرائیل و حامیان آن در آمریکا، به خصوص کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل(آیپک) بود. 
وی افزود: این توئیت یک چیز را روشن می کند:‌ روابط آمریکا- اسرائیل و به بیان واضح تر سیاست های آمریکا در خاورمیانه تنها تهدیدی برای امنیت اجتماعی آمریکاست!‌ 
این استاد روابط بین الملل ادامه داد: البته جواب های کوبنده به ایلهان عمر اصلا عجیب و به دور از ذهن نیست. متاسفانه درست همچون گذشته، این حجم از خشم عمیق که به سمت ایلهان روانه شد اصلا سازنده نیست.
والت با انتقاد از اینکه آیپک تحمل بیان واقعیات را ندارند، اضافه کرد: ما باید بتوانیم آزادانه و با آرامش کامل راجع به تمام قدرت هایی که آمریکای امروز را ساخته اند صحبت کنیم که البته شامل آیپک و تمام سازمان هایی که در پی شکل دادن و تاثیر بر سیاست های آمریکا در قبال اسرائیل و خاورمیانه هستند هم می شود. 
وی تاکید کرد: با اینکه باید جلوی تعصب و خشونت به صورت جدی ایستاد، جلوگیری از این یهود ستیزی نباید یک حربه سیاسی برای ساکت کردن یک گفتمان درست و صادقانه بشود!‌ 
این استاد دانشگاه هاروارد با بیان اینکه قانون اساسی آمریکا از آزادی بیان حمایت می کند، گفت: به این معنی است که هر آمریکایی که بخواهد می تواند با توجه به محدودیت های قانون راجع به سیاست آمریکا اظهار نظر کند. والت یادآور شد: این مساله، شامل فعالیت های گروه های مختلف و افراد همچون لابی اسرائیل هم می شوند و انجمن ملی سلاح آمریکا ، بیگ فارما، اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا نیز از این مقوله جدا نیستند. هیچ چیز پنهان، توطئه آمیز و یا نامشروعی در این میان وجود ندارد. دولت آمریکا همین گونه اداره می شود. 
وی به اختلاف نظر در گروه هایی همچون آیپک، کنفرانس نمایندگان نهادهای بزرگ یهودی آمریکایی، مسیحیان متحد برای اسرائیل، سازمان صهیونیست آمریکا، بنیاد یهودی امور امنیت ملی آمریکا، بنیاد دفاع از دموکراسی ها و افراد متمولی همچون حییم سبان و شلدن آدلسون اشاره کرد و افزود: اینها یکپارچه و متحد نیستند و یک رهبری مرکزی برای کنترل فعالیت هایشان وجود ندارد.
تحلیلگر روابط بین الملل اضافه کرد: درست است که چندین گروه برای نگه داری رابطه خاص آمریکا-اسرائیل فعالیت می کنند اما آنها هم گاهی اوقات راجع به مسائلی به توافق نمی رسند. مساله پرونده هسته ای ایران و راه حل دوجانبه راجع به مشکل فلسطین-اسرائیل از جمله مسائلی است که این گروه ها راجع به آن اتفاق نظر ندارند. 
والت تصریح کرد: لابی ونفوذ اسرائیل بر مبنای دین و قومیت آنها تایین نمی شود بلکه بر اساس برنامه سیاسی اسرائیل تعریف می شود. برای مثال یکی از برنامه های سیاسی اسرائیل داشتن حمایت بی نفوذ آمریکاست. 
وی اظهار کرد: برای اطمینان خاطر، افرادی که برای این هدف سیاسی فعالیت می کنند شامل آمریکایی های یهودی دو آتشه طرفدار اسرائیل و افرادی غیر یهودی می شوند !‌ برای مثال مسیحیان انجیلی نیز در پی گرفتن حمایتی همه جانبه و بی قید و شرط از دولت آمریکا برای اسرائیل هستند ! 
‌استاد دانشگاه هاروارد با بیان اینکه افراد بسیار زیادی در جامعه یهودی آمریکا منتقد اسرائیل و سیاست های آن هستند؛ ادامه داد: به همین دلیل استفاده از کلماتی نظیر« نفوذ اسرائیل» در توضیح گروه های طرفدار، غلط است و نا خواسته یادآور کلیشه های خطرناک می شود. 
والت با اشاره به استراتژی های مختلف لابی های صهیونیستی برای رسیدن به اهداف خود، توضیح داد: بخشی از نفوذ آنها مربوط به لابی مستقیمشان با کپیتال هیل و مشارکت در فعالیت های مختلف عمومی همچون کتاب ، نشر مقالات و حضور در رسانه هاست. قسمت دیگری از اعتبار این گروه ها مربوط به نقشی است که افراد حامی اسرائیل در دولت آمریکا به طور مستقیم بازی می کنند. 
وی با تاکید بر اینکه آیپک نفوذ ویژه ای بر سیاست های آمریکا دارد، اظهار کرد: این کمیته در بسیاری از لابی های رو در رو شرکت و یک کنفرانس بزرگ سالانه برگزار می کند، کارهای زیر ساختی در بخش های محلی آمریکا انجام می دهد ، اسپانسر مالی سفرهای نمایندگان کنگره به اسرائیل و تسهیل کننده شناخت رای دهندگان نسبت به نظرات کاندیداها درباره روابط آمریکا-اسرائیل است.
تحلیلگر مسایل سیاسی آمریکا با اشاره به هجمه هایی که پس از نوشتن کتاب خود در سال 2007 متحمل شده است، گفت: ما در خصوص موقعیت هایی که آیپک طرفداری کرده بود موضع انتقادی شدیدی گرفتیم اما به هیچ وجه این طرفداری ها را نامشروع ندانستیم. ما فقط معتقد بودیم مواضع این کمیته عواقبی شدید برای خاورمیانه و آمریکا دارد. 
والت افزود: ما به صورت واضح و مکرر محکوم به یهود ستیزی شدیم. ما حتی متهم شدیم که تحقیق کتابمان را نیز از وب سایت های نئونازی انجام داده ایم و در خیلی از موارد متهم به چیزی شدیم که دقیقا برعکسش را در کتاب نوشته بودیم!‌ 
وی با طرح این سوال که چرا هرگونه انتقادی جدی راجع به اسرائیل و لابی های آن این چنین طوفان آتشین بر پا می کند؟ خاطرنشان کرد: چون بعد از 40 سال اشغال، از بین بردن بی تناسب جمعیت اسیران غزه و سیاست های راست در داخل اسرائیل موجب شده است که حمایت از آنها در داخل آمریکا تقلیل بیابد.
این استاد دانشگاه هاروارد تصریح کرد: اکنون تنها راه باقی مانده لابی های طرفدار اسرائیل برای نگه داشتن حمایت آمریکا این است که کسانی که این واقعیت های دشوار را ذکر می کنند خوار و بی اعتبار کنند!‌ 
والت اضافه کرد: برای همین هم واکنش به هر کسی که از اسرائیل یا از روابط پیچیده حاضر انتقاد کند، محکوم می شود، به حاشیه رانده می شود، و حتی اگر امکانش باشد ساکتش می کنند. اگر حرفه آنها به صورت دائمی آسیب ببیند هم که چه بهتر!‌ چرا که حساب کار دست کسانی می آید که بعدا بخواهند حرفی بزنند!‌ نتیجه اینکه هنوز هیچ گفتمان آزادی در مورد این مساله در آمریکا وجود ندارد!‌ 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال دیدگاه