بهبود روابط با سوریه؛ اختلاف نظر میان امارات و عربستان؟

خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از پنج منبع، مدعی شده است که امارات خواهان بهبود روابط با سوریه است و عربستان مخالف آن و البته آمریکا هم در حال فشار بر کشورهای عربی برای دوری از بهبود روابط. در این خصوص، نکاتی قابل طرح است؛

بهبود روابط با سوریه؛ اختلاف نظر میان امارات و عربستان؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از پنج منبع، مدعی شده است که امارات خواهان بهبود روابط با سوریه است و عربستان مخالف آن و البته آمریکا هم در حال فشار بر کشورهای عربی برای دوری از بهبود روابط. در این خصوص، نکاتی قابل طرح است؛

🔸واقعیت این است که اگر تا پیش از این، ایران اصلی‌ترین رقیب عربستان و امارات در سوریه بود، اکنون این ترکیه‌ی همجوار با سوریه است که به عرصه رقابت با این دو کشور وارد شده است. علاوه بر این‌ها، ترکیه در تلاش است تا مهره‌های اخوانی خود را نیز در مناسبات سیاسی آینده سوریه وارد سازد. لذا خالی‌گذاشتن سوریه برای ایران و ترکیه، برای کشورهای عربی سودی نخواهد داشت.

🔸قطرِ بدنام در بحران سوریه، از وضعیت کنونی این کشور چندان نگران نیست چرا که ترکیه در مناسبات حضور دارد. عربستان هم بدنام‌تر از قطر، هرگونه اقدام عملی را در شرایط کنونی، دور از پرستیژ تصور می‌کند. اما این به‌معنای انفعالش نیست تا جایی که برخی معتقدند سفر عمر البشیر به سوریه به نمایندگی از ریاض بوده است. امارات اما مانند قطر و عربستان، بدنام نیست و البته ملاحظات پرستیژی چندانی هم ندارد و لذا وارد اقدام عملی شده است.

🔸شاید بهبود روابط بحرین با سوریه، مثال نقض خوبی باشد برای ادعای رویترز. بحرین بدون اذن عربستان آب هم نمی‌خورد. حال چگونه ممکن است عربستان مخالف بهبود روابط با سوریه باشد و منامه خلاف خواسته ریاض عمل کند؟! مگر این‌که عربستان به‌تازگی تغییر رویه داده باشد. لذا نهایت اختلاف عربستان و امارات در این موضوع، در سطح تاکتیکی است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه