رایزنی برای معامله قرن

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار به منطقه غرب آسیا سفر کرده است. او بیشتر از هر چیزی برای آماده‌سازی شرایط جهت تحقق طرح جنجالی معامله قرن آمده است، اگرچه وجود برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در تیم همراه او، به خوبی بیان‌گر تلاش ضد ایرانی او در این سفر است.

🔹رایزنی برای معامله قرن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار به منطقه غرب آسیا سفر کرده است. او بیشتر از هر چیزی برای آماده‌سازی شرایط جهت تحقق طرح جنجالی معامله قرن آمده است، اگرچه وجود برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در تیم همراه او، به خوبی بیان‌گر تلاش ضد ایرانی او در این سفر است. با این وجود، در خصوص محوریت معامله قرن در سفر او چند نکته در ادامه می‌آید؛

🔸بنا به گفته‌ی سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی، طرح معامله قرن پس از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی این رژیم در فروردین‌ماه 98 اجرا خواهد شد. به‌تازگی وزیر خارجه قطر به نقل از کوشنر گفته که این طرح چند هفته‌ی بعد آغاز می‌شود.

🔸کوشنر در تمام این مدت کوشید تا هم‌گرایی میان دولت‌های عربی و اسرائیل را به‌عنوان یکی از ابعاد مهم معامله قرن، تقویت کند. او به خوبی می‌داند که در صورت مخالفت اعراب با این طرح، نتیجه‌ای بیشتر از تمامی طرح‌های ناکام سازش حاصل نخواهد شد.

🔸برخی شواهد حاکی از آن است که کوشنر نه‌تنها ممانعت دولت‌های عربی را از سر راه معامله قرن حذف کرده که حتی فراتر از آن، روی کمک آن‌ها برای پیشبرد وجوه اقتصادی این طرح نیز حساب کرده است. یکی از محورهای سفر اخیر کوشنر به منطقه، تلاش برای زمینه‌سازی و تقویت این همراهی بوده است.

🔸با وجود این تلاش‌های گسترده و کم‌نظیر، واقعیت این است که موانع معامله قرن نیز جدی است. واکنش محور مقاومت و مشخصاً گروه‌های فلسطینی، افکار عمومی جهان اسلام و عرب، عدم همراهی کامل اتحادیه اروپا، اختلافات داخلی در اسرائیل و … از جمله موانع این طرح هستند که شاید نتوانند مانع از آغاز آن شوند اما در ممانعت از استقرار آن اثرگذارند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه