دیدار با «پوتین»؛ بازنمایی «نتانیاهو» از تحولات سوریه

روز گذشته رسانه‌ها از سفر «بنیامین نتانیاهو» به مسکو و دیدار با «ولادیمیر پوتین» خبر دادند. اگرچه هنوز اخبار موثقی از محور گفت‌وگوها و نتایج آن منتشر نشده، نخست‌وزیر اسرائیل اما از رایزنی درباره مقابله با تهدیدات ایران در سوریه خبر داد. درباره اهداف این دیدار نکاتی وجود دارد که برخی از آنها در ادامه می‌آید:

🔹دیدار با «پوتین»؛ بازنمایی «نتانیاهو» از تحولات سوریه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻روز گذشته رسانه‌ها از سفر «بنیامین نتانیاهو» به مسکو و دیدار با «ولادیمیر پوتین» خبر دادند. اگرچه هنوز اخبار موثقی از محور گفت‌وگوها و نتایج آن منتشر نشده، نخست‌وزیر اسرائیل اما از رایزنی درباره مقابله با تهدیدات ایران در سوریه خبر داد. درباره اهداف این دیدار نکاتی وجود دارد که برخی از آنها در ادامه می‌آید:

🔸تحولات میدانی و سیاسی سوریه، اسرائیل را در وضعیتی منفعل قرار داده که نمی‌تواند کنشگر باشد. از این‌رو تلاش می‌کند تا واکنش‌های مؤثری نسبت به کنش‌های ایران نشان دهد. سفر نتانیاهو را نیز می‌توان واکنشی نسبت به روابط تهران-دمشق و برخی اظهارنظرهای مسئولان ایرانی درباره رسیدن ایران به اهدافش در سوریه ارزیابی کرد.

🔸نتانیاهو در آستانه انتخابات کنست، نیاز به «برگ برنده» داشت تا پرونده‌های فساد گشوده شده خود را به حاشیه برده و شانس پیروزی در انتخابات را افزایش دهد. مهم‌ترین ابزاری که می‌توانست این هدف را برای وی تأمین کند، القای تصویری هماهنگ با روسیه در موضوع ایران بود؛ اینکه نتانیاهو پیش و پس از سفر، ایران را به‌عنوان محور گفت‌وگوهای خود با پوتین مطرح می‌کند، تلاش برای ارائه چنین تصویری بود؛ تلاش برای ارائه یک «بازنمایی» از آنچه در سوریه می گذرد.

🔸روس‌ها معمولاً در موضع‌گیری محتاط و محافظه‌کار هستند. نوع بازیگری روسیه در سوریه نیز به آنها اجازه نمی‌دهد تا موضعی صریح علیه ایران یا اسرائیل بگیرند. از سوی دیگر نشست اخیر بسیار کوتاه قامت‌تر از آن بود که بتواند به اقدامی هماهنگ علیه ایران بیانجامد و آن را حداکثر می‌توان تمایل پوتین به پیروزی نتانیاهو در انتخابات آتی یا تلاش مسکو برای تعامل با همه طرف‌های منازعه سوریه دانست. اما واقعیت منافع کشورها ایجاب می‌کند همه احتمالات در نظر گرفته شود. ایران اما باید مسیر نقش‌آفرینی آینده خود در سوریه را مشخص کند تا از وقوع تحولات غافل‌گیر نشود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه