دو روز جهنمی ترامپ؛ افشاگری کوهن و شکست مذاکرات با کره‌شمالی

جلسه استماع و شهادت 6 ساعته «مایکل کوهن» وکیل پیشین رئیس‌جمهور آمریکا و به توافق نرسیدن مذاکرات با رهبر کره شمالی چهارشنبه و پنجشنبه را به دو روز جهنمی «دونالد ترامپ» تبدیل کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه به همراه تیم سیاسی و دیپلماتیک خود با کوله‌باری از امید (به اذعان وزیر خارجه‌اش) مسیر هوایی حدود ۱۴ هزار کیلومتری از واشنگتن به «هانوی» پایتخت ویتنام را طی کرد تا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار نموده و او را به برچیدن تمام برنامه هسته‌ای و خلع سلاح اتمی متقاعد کند.

ترامپ ساعت ۱۵ با چهره‌ای بشاش و حالت روحی شاداب در هتل «متروپل» با کیم دیدار کرد. او به قدری ذوق‌زده و البته امیدوار به رسیدن به توافقی با کیم بود که که گفت دیدار با رهبر کره شمالی برای او افتخار است! لحنی که کمتر از یک رئیس‌جمهور آمریکا در برابر یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان به گوش رسیده است. او دیدار قبلی در سنگاپور را «بسیار موفق» توصیف کرده و درخواست‌های سپهر سیاسی و دیپلماتیک ایالات متحده برای سریعتر پیش رفتن روند مذاکرات و خلع سلاح اتمی کره شمالی را رد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا که در ابتدای مذاکره با کره شمالی خلع سلاح کامل اتمی پیونگ‌یانگ را به عنوان هدف دولتش اعلام کرده بود، در روزهای گذشته گفته برای تحقق این هدف عجله‌ای ندارد و همین که کره شمالی آزمایش‌های موشکی و اتمی خود را متوقف کرده، مایه خرسندی آمریکاست.

رهبر کره شمالی هم در اظهاراتی به ترامپ اطمینان داد که نشست در هانوی، به نتیجه منتهی خواهد شد و اینکه آماده است تا توافق خلع سلاح اتمی را امضا کند. او دیدار اول با کیم را انجام داده و در حالتی صمیمانه بر سر میز شام نشستند. در همان زمان که ترامپ با کیم مشغول صرف میگو و کیمچی بودند، وکیل پیشین وی در کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد تا اسرار مگویی را درباره ترامپ افشا کند.

«مایکل کوهن» که از شاهدان کلیدی پرونده دخالت ادعایی دولت‌های خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است، هم‌اکنون از سوی اداره فدرال تحقیقات ایالات متحده (اف. بی. آی) تحت بازجویی قرار دارد و البته به جرم شهادت دروغ و فریبکاری قرار است تا دو ماه دیگر به زندان برود.


کوهن و بیانیه ۲۰ صفحه‌ای در مجلس نمایندگان

 

کوهن در این جلسه استماع، جزئیات بکری را از روابط پنهانی ترامپ، از جمله نقش او در انتشار ایمیل‌های «هیلاری کلینتون» نامزد وقت دموکرات‌ها و همچنین باج‌دهی او به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، به نمایندگان مجلس آمریکا ارائه داد (+). وی در بخشی از این بیانیه ۲۰ صفحه‌ای ترامپ را فردی «نژادپرست»، «دروغگو»، و «متقلب» خوانده و گفت که او بارها کشورهای فقیر را «آشغالدانی» یا سیاه‌پوستان را «احمق» خطاب کرده است.

وی در این جلسه ۶ ساعته، نهایتا از یک دهه همکاری و وکالت برای ترامپ ابراز پشیمانی کرده و گفت: «وفاداری‌ام به ترامپ همه چیز را از من گرفت: شادی خانواده‌ام، دوستانم، مدرک حقوقم، سرزندگی‌ام، شرکتم، اعتبارم و به زودی آزادی‌ام».

ترامپ که به اذعان خودش، ساعات بسیار سختی را با صحبت‌های کوهن گذراند، شب بعد از شام با کیم را بدون انرژی صبح دیروز طی کرد. پس‌لرزه‌های اظهارات کوهن از همان دقایق اولیه شروع به خودنمایی کرد بگونه‌ای که شبکه «ان‌بی‌سی» به نقل از مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا درباره نشست ترامپ و کیم گزارش داد واشنگتن از درخواست اطلاع از تمام ابعاد و جنبه‌های برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی عقب‌نشینی کرده زیرا سرویس‌های اطلاعاتی این کشور ارزیابی کرده‌اند که پیونگ‌یانگ قصد ندارد تمام تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد.

ترامپ اما صبح پنجشنبه سعی کرد خود را بسیار آرام و البته سر حال نشان دهد، گویی شب گذشته کوهنی در کار نبوده که بخواهد صدر تا ذیل کمپین رئیس‌جمهور شدن او را زیر سوال ببرد. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کیم، پیش از دیدار دوم، با بیان اینکه می‌خواهد به بهترین توافق با کره شمالی برسد، افزود: «من بارها از ابتدا گفته‌ام، سرعت (خلع سلاح اتمی) برای من مهم نیست. من از اینکه دیگر راکت، موشک یا هر چیز اتمی آزمایش نشود، بسیار قدردانی می‌کنم. رئیس کیم و من، می‌خواهیم معامله درست را انجام دهیم».

رهبر کره شمالی اما این بار در اظهاراتی که لحنی کمتر مثبت در مقایسه با صحبت‌های روز قبلش داشت، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا به وجود توافق درست با آمریکا اعتقادی دارد یا نه، توضیح داد: «هنوز زود است که بخواهیم قضاوت کنیم ولی نمی‌گویم که بدبین هستم. از حسی که اکنون دارم می‌توانم بگویم که احتمالا (دیدار ما) برون‌داد خوبی خواهد داشت».


چهره‌های گرفته ترامپ و پامپئو در نشست خبری پایانی

 

شاید همین صحبت‌های کیم بود که ترامپ مجددا به رسیدن به توافق امیدوار کرد. اما دقایقی بعد از شروع دیدار دوم بود که «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران حاضر شد و از تغییر غیرمنتظره در برنامه نشست، لغو ناهار کاری ترامپ و کیم، پایان زودتر از موعد دیدار دوم و اینکه امضا توافق به هاله‌ای از ابهام فرورفته خبر داد.

حدود نیم ساعت بعد، ترامپ و کیم در کاروان‌های جداگانه بدون هیچ صحبتی با خبرنگاران، محل نشست را ترک کرده و این بار سندرز در بیانیه‌ای رسمی گفت که نشست دو روزه ویتنام بدون هیچ توافقی به پایان رسید. نشستی که دولت آمریکا طی چند هفته گذشته شدیدا درباره آن تبلیغات کرده و اینگونه در اذهان عمومی جا انداخته بود که با توافق برچینش اتمی کره‌شمالی به واشنگتن برمی‌گردند.

ترامپ همچنین دو ساعت زودتر کنفرانس مطبوعاتی بعد از دیدار با کیم را برگزار کرد اما این بار با چهره‌ای گرفته مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد. وی گفت که گزینه‌هایی روی میز بود و علی‌رغم اینکه کره شمالی خواستار برداشتن گام‌های در روند خلع سلاح بود اما به دلیل اینکه کیم می‌خواست تمام تحریم‌ها لغو شود، تصمیم گرفته که متن توافقنامه را امضا نکند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز که همراه ترامپ بود با چهره‌ای مغموم دو بار پشت تریبون قرار گرفت و سه بار تاکید کرد که قویاً امیدوار بود تا از این نشست دست پر بیرون بیایند.

در حال به‌نظر می‌رسد که رهبر کره شمالی علی‌رغم سن پایین و چهره ناپخته‌ای که دارد اما چندان هم بی‌تجربه نیست و نه تنها قصد ندارد در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شود بلکه مترصد فرصتی است (مانند افشاگری بی‌سابقه کوهن علیه ترامپ) تا بتواند از آن به عنوان سدی در برابر زیاده‌خواهی کاخ سفید استفاده کند.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه