هدف از مذاکرات هسته‌ای چه بود؟

بعد از انعقاد توافق هسته‌ای موسوم به برجام، در مرحله اجرای این توافق از همان ابتدا بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان مشخص و آشکار شد. اما در پاسخ به عهدشکنی آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها و عدم اعمال تحریم‌های جدید، برخی که تمایل داشتند برجام را حتی به قیمت عهدشکنی طرف آمریکایی حفظ کنند، سعی کردند تا این‌گونه القا کنند که «هدف اصلی از مذاکرات هسته‌ای نه لغو تحریم‌ها، بلکه به رسمیت شناخته شدن حق برخورداری از ظرفیت هسته‌ای بوده است».

♦️ هدف از مذاکرات هسته‌ای چه بود؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

📝 بعد از انعقاد توافق هسته‌ای موسوم به برجام، در مرحله اجرای این توافق از همان ابتدا بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان مشخص و آشکار شد. اما در پاسخ به عهدشکنی آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها و عدم اعمال تحریم‌های جدید، برخی که تمایل داشتند برجام را حتی به قیمت عهدشکنی طرف آمریکایی حفظ کنند، سعی کردند تا این‌گونه القا کنند که «هدف اصلی از مذاکرات هسته‌ای نه لغو تحریم‌ها، بلکه به رسمیت شناخته شدن حق برخورداری از ظرفیت هسته‌ای بوده است».

📝 در مقابل رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانی صریح فرمودند که «مهم‌ترین هدف برجام، لغو تحریم‌ها بود که [محقق]نشد.

💡تحلیل و ارزیابی

1️⃣ اصولاً آنچه که باعث شد وزارت امور خارجه مسئول مذاکره با 1+5 به شمول ایالات متحده آمریکا شود، مشکلاتی بود که تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرده بود. متن برجام نیز نشان می‌دهد حجم بالایی از آن به موضوع تحریم‌ها پرداخته است.

2️⃣ در مقابل، ادعای مذاکره برای به رسمیت شناخته شدن توان هسته‌ای کشور، بدون پایه و اساس است. چرا که برخورداری ایران از توان صلح‌آمیز هسته‌ای یک حق شناخته و تصریح‌شده در حقوق بین‌الملل به‌ویژه پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای (NPT) است. لذا اگر بپذیریم هدف از مذاکرات به رسمیت شناخته شدن توان هسته‌ای کشور بوده، یعنی ایران برای گرفتن حق مشروع خود به‌طرف غربی باج داده است!

3️⃣ نتیجه اینکه بررسی سابقه متن مذاکرات هسته‌ای قبل و بعد از سال 1392 نشان می‌دهد هدف اصلی از مذاکرات هسته‌ای برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بوده است و طرح ادعاهای دیگر چیزی جز دادن آدرس غلط برای توجیه شکست #تجربه_برجام در اثر بدعهدی آمریکا و اروپا نیست.

#معطل_نمانید

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه