اقتدار بن سلمان زیر سایه حاشیه‌ها

سال 97 برای ولیعهد جوان و قدرت‌طلب عربستان، سال آرامی نبود. او اکنون بیشتر از هر زمان دیگری تحت فشار رسانه‌ای و سیاسی است. اما با این وجود، نشانه‌ای از تغییر تعیین‌کننده در رفتار او مشاهده نمی‌شود اگرچه این فشارها کار را بر او سخت کرده است.

🔹اقتدار بن سلمان زیر سایه حاشیه‌ها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سال 97 برای ولیعهد جوان و قدرت‌طلب عربستان، سال آرامی نبود. او اکنون بیشتر از هر زمان دیگری تحت فشار رسانه‌ای و سیاسی است. اما با این وجود، نشانه‌ای از تغییر تعیین‌کننده در رفتار او مشاهده نمی‌شود اگرچه این فشارها کار را بر او سخت کرده است. در ادامه برخی موارد حاشیه‌ساز برای بن سلمان که موجب خدشه به وجهه او در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شده است، می‌آید؛

🔸در بهار امسال، ماجرای ترور ولیعهد مطرح شد و بار دیگر، اختلافات داخلی در آل سعود در خصوص به‌قدرت رسیدن بن سلمان، در رسانه‌ها برجسته شد. غیبت طولانی‌مدت او در رسانه‌ها، شایعات را تائید کرد. واقعیت این است که با همه اقداماتی که ولیعهد جوان برای سرکوب مخالفان انجام داده، هم‌چنان از ناحیه آن‌ها واهمه دارد.

🔸اخیرا نیز روزنامه گاردین در گزارشی، سطح جدیدی از اختلافات را نشان داد. در این گزارش، به اختلافات سلمان و پسرش در خصوص ماجرای قتل خاشقچی، جنگ یمن، تعیین برخی مسئولان و سفرا و … اشاره شده است. این گزارش حتی اگر چندان دقیق هم نباشد، در فضای رسانه‌ای به سود بن سلمان نخواهد بود.

🔸قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌‌نگار منتقد بن سلمان که با بازی هنرمندانه ترکیه در افشای اطلاعات به یکی از مهم‌ترین خبرهای منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شد، شخصیت بن سلمان را بیشتر از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین‌ها قرار داد. قدرت نرم بن سلمان در این ماجرا چنان ضربه دید که سفرش به برخی کشورهای آفریقای با اعتراضات قابل توجه مردمی همراه شد.

🔸این‌که هر چند روز یک‌بار، یک نماینده کنگره یا سنای آمریکا نسبت به پادشاهی بن سلمان و خطرات ناشی از آن ابراز نگرانی کند، برای وجهه‌ی او که سعی دارد خود را در قامت نفر اول جهان عرب معرفی کند، امر مطلوبی نیست. اگرچه در سطح راهبردی، موضع آمریکا نسبت به بن سلمان و عربستان مشخص است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه