سفر به عراق؛ دیر اما موثر

سفر رئیس‌جمهور روحانی به عراق که نخستین سفر ایشان به این کشور از سال 92 تاکنون محسوب می‌شود، یکی از مهم‌ترین رخدادهای حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پایان سال 97 است که از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

سفر به عراق؛ دیر اما موثر

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سفر رئیس‌جمهور روحانی به عراق که نخستین سفر ایشان به این کشور از سال 92 تاکنون محسوب می‌شود، یکی از مهم‌ترین رخدادهای حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پایان سال 97 است که از ابعاد مختلف قابل بررسی است. در ادامه دو نکته در این خصوص می‌آید:

🔸این سفر اگر در شرایطی که آمریکا از برجام خارج نشده و تحریم‌های پیشین را بازاعمال نمی‌کرد، انجام می‌شد، قدرت چانه‌زنی ایران به‌مراتب بیشتر از آن چیزی بود که اکنون در سفر دکتر روحانی صورت گرفته است. واقعیت این است که مقامات عراقی باوجود علاقه به گسترش روابط با ایران، عراق را در شرایط تحریمی، ریه تنفسی ایران می‌دانند و از این منظر، این تصور می‌تواند در توان چانه‌زنی ما و آن‌ها مؤثر واقع شود. لذا با احتساب همه مسائل ازجمله انتخابات و تشکیل کابینه در عراق، اگر این سفر زودتر انجام شده بود، با یک برنامه دقیق، قدرت چانه‌زنی ایران بیشتر از این بود که هست.

🔸بااین‌وجود، این سفر را باید مهم و مؤثر تلقی کرد. نیازهای ساختاری عراق به ایران به‌گونه‌ای است که امکان یافتن جایگزین را برای بغداد سخت کرده است. نیاز عراق به برق که امری راهبردی محسوب می‌شود، تا اطلاع ثانوی، فقط از ایران – به‌صورت عمده- تأمین می‌شود. از سوی دیگر اما ایران نیز در شرایط تحریمی، به عراق نیازمند است. این نیازهای متقابل به همراه اشتراکات فرهنگی گسترده، مانعی بزرگ در مقابل رقبا و متخاصمانی است که در پی برهم زدن این روابط هستند. سفر دکتر روحانی به عراق، فارغ از همه دستاوردهای عینی، تأکیدی مجدد بر این نکته است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه