عربستان، سلاح هسته‌ای و مجاهدان اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در نخستین روز از سال 1398 فرمودند: «برای این دولتِ این جوری [عربستان]، امکانات هسته‌ای فراهم میکنند؛ اعلان کردند که نیروگاه هسته‌ای برایش میسازند، اعلان کردند که مراکز تولید موشک برایش درست میکنند! ... اگر هم بسازند، بنده شخصاً ناراحت نمیشوم؛ چون میدانم که اینها ان‌شاءالله در دوران نه چندان دوری، به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.»

 
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
✔️ رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در نخستین روز از سال 1398 فرمودند: «برای این دولتِ این جوری [عربستان]، امکانات هسته‌ای فراهم میکنند؛ اعلان کردند که نیروگاه هسته‌ای برایش میسازند، اعلان کردند که مراکز تولید موشک برایش درست میکنند! … اگر هم بسازند، بنده شخصاً ناراحت نمیشوم؛ چون میدانم که اینها ان‌شاءالله در دوران نه چندان دوری، به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.»
 
🔻اگرچه این بخش از بیانات معظم له، بر اساس آن‌چه در خصوص وضعیت پیش از ظهور حضرت مهدی موعود (عج) و حین آن گفته شده است، دقیق، عینی و حتمی الوقوع است اما به نظر می‌رسد در سطح تحلیل راهبردی، می‌توان این بیانات را در چارچوب تهدیدزایی جهت تغییر رفتار غرب در قبال عربستان قلمداد کرد.
 
🔹پیش از این، یکی از موانع هسته‌ای‌سازی عربستان از سوی غرب، ترس از به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی بود. در واقع غرب و مشخصاً آمریکا واهمه داشتند که مبادا عدم قطعیت‌های موجود در آل سعود، زمینه به‌‌کارگیری سلاح‌های راهبردی علیه اسرائیل را فراهم سازد. اینک اما با هم‌گرایی رو به گسترش عربستان و رژیم صهیونیستی، این نگرانی رفع شده است.
 
🔹 اما این تنها نگرانی غرب نبود. بقای نظام سیاسی عربستان و عدم جایگزینی آن با گروه‌های اسلام‌گرا که خصومتی تمام عیار با اسرائیل دارند، ملاحظه‌ی مهم آمریکا بوده و هست. چنین ملاحظه‌ای در توانمندسازی تسلیحاتی ریاض از سوی غرب موثر است. در واقع غرب نگران است که مبادا سلاح‌های راهبردی ریاض، در اختیار گروه‌های جایگزین آل سعود قرار گیرد. به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب اسلامی، درصدد هستند با ابهام‌زایی نسبت به آینده آل سعود، این نگرانی را برای غرب برجسته‌تر سازند تا در اعطای تسلیحات راهبردی به عربستان، رویکردی محافظه‌کارانه‌تر اتخاذ کند.
 
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه